Hyppää pääsisältöön

Kaupan alan merkonomi

Liiketoiminnan perustutkinto
Perustutkinto
Haluatko kehittää osaamistasi liiketoiminnan ja kaupan alan työtehtävissäsi? Liiketoiminnan perustutkinnon valmistava koulutus antaa sinulle käytännön eväät laadukkaaseen kaupan alan työhön sekä oman osaamisesi kehittämiseen. Tutkinto suoritetaan oppisopimuskoulutuksena omissa työtehtävissä.

Koulutuksen kuvaus

Koulutuksen aikana opit toimimaan asiakaslähtöisesti ja perehdyt kaupan alan liiketoimintaan sekä vastuullisuuteen. Kehität digi- ja viestintätaitojasi sekä vahvistat osaamistasi asiakaspalvelussa ja myymälätyöskentelyssä. Saat valmiuksia visuaaliseen myyntityöhön ja markkinointiviestinnän suunnitteluun. Asiakaskokemuksen kehittäminen ja asiakaspolun ymmärtäminen ovat keskeisiä teemoja. Osallistujat toteuttavat valitsemansa asiakaskokemuksen kehittämisen projektin osana opintojaan. 

Opinnot sisältävät verkko-opetuspäiviä ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista. Lue lisää oppisopimuskoulutuksesta.

Koulutuksen teemoja ovat

  • Asiakaspalvelussa toimiminen
  • Kaupan alan liiketoimintamallit ja vastuullinen liiketoiminta
  • Kaupan alan työlainsäädäntö
  • Digi- ja viestintätaidot työelämässä
  • Kaupan alan toiminnan kannattavuus
  • Visuaalinen myyntityön esillepanotekniikat
  • Brändin mukaiset esillepanot ja kampanjaohjeet
  • Tuote- ja palveluvalikoiman tuntemus
  • Markkinointiviestintä kilpailukeinona
  • Markkinointiviestinnän suunnittelu ja sisällön toteuttaminen sekä kampanjan seuranta ja arviointi
  • Asiakaskokemukseen vaikuttavat tekijät ja asiakaskokemuksen tiedon hankinta

Koulutuksen tiedot

Kenelle?

Kaupan alan työtehtävissä oleville, jotka haluavat päivittää osaamistaan ja kehittää työtään.

Koulutuksen kesto

Keskimääräinen opintoaika on 1,5 vuotta. Opintojen kesto määräytyy henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukaan ja siihen vaikuttavat mm. aikaisemmat opintosi, työkokemuksesi sekä yksilöllinen opiskelutarpeesi.

Toteutus

Koulutus toteutetaan oppisopimuksella, jolloin tutkinnossa vaadittu osaaminen osoitetaan käytännön työtehtävissä. Koulutus sisältää 10–12 verkko-opetuspäivää.

Tutkinto muodostuu kahdesta pakollisesta tutkinnon osasta Liiketoimintaympäristössä toimiminen ja Asiakaspalvelu sekä valinnaisista ammatillisista tutkinnon osista. Lisäksi suoritetaan Yhteiset tutkinnon osat 35 osp verkko-opintoina. Lue lisää tutkinnon perusteista.

Hakeutuminen

Tärkeät tiedot hausta

Opiskelijavalinta

Valinta tehdään hakemuksen tietojen pohjalta. Täytä siis hakemuksesi huolellisesti. Hakijan tulee tutustua jatkuvan haun tärkeisiin tietoihin.

Tutkintoon ei ole pääsykoetta.

Hakeutumista koskevat tiedustelut haku@omnia.fi

Kielitaidon arviointi

Hakija, jonka äidinkieli ei ole suomi, voi osoittaa suomen kielen taitonsa riittävän opiskeluun joko todistuksella tai osallistumalla kielitestiin (taso B1.1). Jos hyväksyttävää todistusta ei ole, niin hakija saa kutsun kielitestiin sähköpostilla. Se tulee läpäistä, jotta haku jatkuisi. Lue lisää kielitaidon arvioinnista.

Haku

Oppisopimus

Lisätiedot:

Valitse hakulomakkeella koulutuksen yhteyshenkilöksi Paula Kataja.

 

Hakuaika:

25.6.2025 klo 14.49 - 26.10.2025 klo 14.49

Koulutus alkaa:

3.11.2025
Hae koulutukseen (omnia.inschool.fi) (avautuu uudessa ikkunassa, siirtyy toiselle verkkosivustolle)

Koulutuksen esittelyvideo

Following frame contains a video
Takaisin ylös
Tagit:
Liiketoiminta ja johtaminen