Hyppää pääsisältöön

OSKEn, Espoon kaupungin ja OP Uusimaan rekrytointipilotti Rekrygaalan finaaliin

Uutinen | 28.10.2025
OP Uusimaan, Espoon kaupungin, Kielibuustin ja Omnian Osaamiskeskuksen yhteistyönä toteutettu monikielisten asiakasneuvojien rekrytointipilotti on valittu Rekrygaalan finaaliin vuoden vaikuttavimmasta rekrytointiteosta. Hanke haastoi perinteiset kielitaitovaatimukset ja loi uuden mallin, joka edistää työelämän monimuotoisuutta ja tarjoaa väyliä kansainvälisille osaajille.

Vuoden vaikuttavin rekrytointiteko palkitaan jälleen lokakuun lopussa, kun Rekrygaala kokoaa alan toimijat juhlistamaan rekrytoinnin onnistumisia 30.10. Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Tänä vuonna finaaliin valittujen tekojen yhdistävänä teemana on työelämän monimuotoisuuden vahvistaminen ja rohkeat avaukset rekrytoinnin kehittämisessä. Finalistit osoittavat, että merkitykselliset rekrytointiteot syntyvät yhteistyöstä, rohkeudesta ja halusta tehdä asioita toisin: rekrytointi ei ole vain työntekijöiden etsimistä, se on tulevaisuuden rakentamista.

Finalisteiksi on valittu Danfossin kansainvälisten työntekijöiden rekrytointi, Vamos Turun Polku Töihin -hanke sekä OP Uusimaan monikielisten asiakasneuvojien rekrytointipilotti, joka toteutettiin yhteistyössä Espoon kaupungin, Kielibuusti-hankkeen sekä Omnian Osaamiskeskuksen kanssa.

Asiakaspalvelussa pankkialalla on pitkään vaadittu lähes täydellistä suomen kielen taitoa. OP Uusimaa halusi kuitenkin kyseenalaistaa tämän perinteisen ajattelutavan ja kokeilla jotain uutta. Niinpä keväällä 2024 käynnistettiin pilottihanke, jossa OP Uusimaan konttoreihin rekrytoitiin monikielisiä asiakasneuvojia yhdessä Espoon kaupungin, Kielibuusti-hankkeen ja Omnian osaamiskeskuksen kanssa. 

Pilotissa määriteltiin, millainen kielitaito asiakasneuvojan työssä on aidosti välttämätön, ja luotiin uusi malli työnhakijoille, joiden suomen kielen taito on vielä kehittymässä. Työpaikkailmoitus kirjoitettiin selkokielellä, ja kiinnostus osoittautui suureksi: kolmen viikon aikana hakemuksia kertyi lähes 210. Myös työhaastattelut toteutettiin selkokielisesti, jotta hakijoiden todellinen osaaminen ja motivaatio pääsivät esille. Prosessin tuloksena OP Uusimaa palkkasi neljä uutta asiakasneuvojaa, joista jokainen sai onnistuneen pilottijakson jälkeen vakituisen työsopimuksen.

Op Uusimaan mukaan palkattujen onnistuminen työssä välittää tärkeän viestin muille työnhakijoille ja työnantajille: kielikynnyksen voi ylittää, kun tahtoa löytyy ja tukea on tarjolla.

Omnian Osaamiskeskus toimi hankkeen tärkeänä kumppanina ja auttoi rakentamaan toimivan väylän kansainvälisille osaajille päästä työmarkkinoille vielä kehittyvällä kielitaidolla. Osaamiskeskuksen työpaikalle jalkautuvat suomen kielen opettajat jalkautuivat projektin aikana OP Uusimaan konttoriin tutustumaan työn kielelliseen ympäristöön. Kirjallisten perehdytysmateriaalien ja palaverikäytänteiden tarkastelu sekä asiakasneuvojien työpäivän seuraaminen ja työtehtävien havainnoiminen auttoivat hahmottamaan työssä käytettävää suullista ja kirjallista kieltä ja määrittämään työn arjessa tarvittavan kielitaidon tason. 

Useamman tahon yhteistyön tuloksena OP Uusimaalle syntyi vakiintunut rekrytointi- ja perehdytysmalli, joka hyödyttää sekä työnhakijoita että työnantajia ja tukee monimuotoisempaa työelämää.

Rekrygaalan tuomaristo näki pilotissa laajempaa potentiaalia ja perusteli finaalipaikkaa näin:

"Suuressa organisaatiossa onnistunut pilotti on toistettavissa laajemminkin, ja siitä se voi siirtyä koko toimialalle ja laajemminkin asiakaspalvelutyöhön asiakaskunnaltaan koko ajan monimuotoistuvassa Suomessa."

 

Lue myös: Pankin asiakasneuvojaksi kehittyvällä kielitaidolla: kielituetun rekrytoinnin vaiheet (kieliverkosto.fi)

Takaisin ylös
Tagit:
Uutinen
Ammattitaito
Monikulttuurisuus
Työllisyys