Otaniemen A Gridissa järjestetty Omnia-hackathon keräsi yhteen graafisen suunnittelun ja tuotesuunnittelun opiskelijoita, puuartesaaniopiskelijoita Armeniasta, Bulgariasta, Italiasta ja Suomesta sekä kuusi puualan yrittäjää Kanadasta. Osallistujia oli sekä ammatillisista oppilaitoksista että korkeakouluista. Viikon aikana ryhmien tukena olivat alojen opettajat Suomesta, Italiasta, Bulgariasta ja Armeniasta
Joulukuun 2025 alussa järjestetyssä hackathonissa kehitettiin prototyyppejä, jotka yhdistävät käsityön, muotoilun ja uuden teknologian. Hackathon järjestettiin osana Mosaic-hanketta, jossa kehitetään artesaanialojen koulutusta ja opetusta Euroopassa.
Omnian Makerspacessa järjestetty viisipäiväinen hackathon kokosi monialaiset ja monikulttuuriset opiskelijaryhmät pohtimaan, miten perinteisissä kädentaitoammateissa voidaan hyödyntää uusia teknologioita.
Hackathon-viikon avasi Innoluxin perustaja Jukka Jokiniemi, joka kertoi omasta urapolustaan ja siitä, miten näkövamma ei estänyt häntä rakentamasta menestyvää valaisinyritystä. Hänen tarinansa rohkaisi opiskelijoita tarttumaan haasteisiin ja ylittämään omat epävarmuutensa. Innolux tuki tapahtumaa lahjoittamalla valaisimien rungot, ja Jokiniemi osallistui levitystilaisuuteen tuotepäällikkönsä kanssa antaen ryhmille palautetta tunnustelemalla prototyypit ja arvioimalla niiden materiaalitunnun ja muotokielen.
Perinteiset taidot ja moderni teknologia rinnakkain
Viikon aikana opiskelijat hyödynsivät muun muassa laserleikkausta, 3D-tulostusta, CNC-jyrsintää, digitaalista mallinnusta ja tekoälyvisualisointeja muuttaakseen ideansa konkreettisiksi prototyypeiksi.
”Kun hackathon järjestettiin ensimmäisen kerran neljä vuotta sitten, nämä teknologiat edustivat tulevaisuuden teknologioita. Nyt ne ovat opiskelijoille tuttuja”, Wooden Oy:n yrittäjä Ola Kukkasniemi totesi. Kukkasniemi toimii hackathonin pääinsinöörinä ja edustaa työelämää.
Monialainen suunnittelu yhdisti teknologian ja muotoilun
Hackathonissa suunnittelu ei rajoittunut pelkkään fyysiseen tuotteeseen. Ryhmät tekivät myös kohderyhmäanalyysejä, laativat asiakaspersoonia ja suunnittelivat töilleen logon ja visuaalisen identiteetin. Tuotepitsauksessa nähtiin esimerkiksi profiili “The Overloaded Student Seeking Stability & Energy”, joka auttoi ryhmää perustelemaan valitut muotoiluratkaisut ja tuotteen käyttökontekstin.
Viikon aikana ideat kehittyivät tehokkaasti testien ja kokeilujen kautta. Työt etenivät ryhmäytymisestä, t-paidan valmistuksesta ja ensimmäisistä laserleikatuista sabluunoista kohti toimivia prototyyppejä. Ryhmät rakensivat malleja kartongista ja puusta, testasivat materiaaleja ja työstivät lopulliset esitykset julisteiksi ja digitaalisiksi visualisoinneiksi sekä valmiiksi prototyypeiksi.
Käyttäjäkokemus, käsityö ja uudet teknologiat kohtaavat
Kädentaitoaloilla kosketus ja materiaalin tuntu ovat perinteisesti tuotteen arvoa määrittäviä elementtejä. Uusissa teknologioissa – kuten 3D-tulostuksessa – tämä yhteys syntyy toisin, ja siksi opiskelijat pohtivat myös käyttäjäkokemusta.
Hackathonin valaisimissa käsityönomainen suhde tuotteeseen säilyi: monikäyttöiset lampun prototyypit mahdollistivat käyttäjän oman manuaalisen muokkaamisen, jolloin tuotteeseen syntyi henkilökohtainen ja vastaanottavampi käyttökokemus kuin pelkkää nappia painamalla.
”Hackathon osoitti, että uudet teknologiat yhdistettynä perinteiseen artesaaniosaamiseen mahdollistavat nopeasti nähtävissä olevat uudenlaiset ratkaisut. Oli myös vaikuttaa nähdä, mikä voima ja tarinallisuus rakentui toisiaan täydentävistä osaamisista ja kokemuspohjista, viidestä maasta olevien osaajien tiimeissä”, totesi Espoon seudun koulutuskuntayhtymän johtaja Tuula Antola.
Projekteissa huomioitiin myös ekologisuus ja muunneltavuus. Esimerkiksi Bright Solution -ryhmän suunnittelemassa valaisimessa tuote voidaan ripustaa seinälle, pystyttää pöydälle tai ottaa mukaan.
Esitykset vakuuttivat kokonaisuudellaan
Pitsaustilaisuus oli vaikuttava kokonaisuus: viikossa valmistuneet posterit ja prototyypit olivat visuaalisia, perusteltuja ja loppuun mietittyjä. Julisteet keräsivät kiitosta viimeistellyistä ilmeistä ja monen ryhmän julisteet olisivat olleet valmiita käytettäväksi markkinointiin.
Saadun palautteen perusteella opiskelijat olivat oppineet lyhyessä ajassa paljon, ja merkittävin muutos näkyi ajattelussa: teknologia ei erottunut käsityöstä, vaan täydensi sitä. Opiskelijat esittelivät prototyyppejä, jotka olivat yhtä aikaa innovatiivisia, käytännöllisiä ja esteettisesti vahvoja.
Hackathon toimi viikon ajan paitsi luovana työpajana, myös mallina tulevaisuuden oppimisympäristöstä – paikasta, jossa digitaalinen ja käsintehty kohtaavat, ja jossa opiskelijat voivat turvallisesti kokeilla, yhdistellä ja ylittää perinteisiä rajoja.