Hyppää pääsisältöön

Omnia-hackathonissa nähtiin, miten käsityö ja teknologia täydentävät toisiaan

Uutinen | 09.12.2025
Omnia-hackathon kokosi yhteen eri alojen opiskelijat kehittämään valaisimia, joissa käsityö ja uusi teknologia täydentävät toisiaan. Lopputulokset vakuuttivat sekä visuaalisella laadullaan että oivaltavilla, käyttäjälähtöisillä ratkaisuillaan.
Puhuja pitää hackathonin avauspuhetta kahden tapahtumajulistetta näyttävän näytön välissä, yleisön istuessa lattialla ja tuoleilla; palveluskoira lepää puhujan edessä.
Omnia-hackathonin pääinsinöörinä toimii yrittäjä Ola Kukkasniemi Wooden Oy:stä.

Otaniemen A Gridissa järjestetty Omnia-hackathon keräsi yhteen graafisen suunnittelun ja tuotesuunnittelun opiskelijoita, puuartesaaniopiskelijoita Armeniasta, Bulgariasta, Italiasta ja Suomesta sekä kuusi puualan yrittäjää Kanadasta. Osallistujia oli sekä ammatillisista oppilaitoksista että korkeakouluista. Viikon aikana ryhmien tukena olivat alojen opettajat Suomesta, Italiasta, Bulgariasta ja Armeniasta

Joulukuun 2025 alussa järjestetyssä hackathonissa kehitettiin prototyyppejä, jotka yhdistävät käsityön, muotoilun ja uuden teknologian. Hackathon järjestettiin osana Mosaic-hanketta, jossa kehitetään artesaanialojen koulutusta ja opetusta Euroopassa.

Opiskelijaryhmä esittelee valaisinprototyyppiä yleisölle kahden teknisiä kuvia näyttävän näytön edessä.

Omnian Makerspacessa järjestetty viisipäiväinen hackathon kokosi monialaiset ja monikulttuuriset opiskelijaryhmät pohtimaan, miten perinteisissä kädentaitoammateissa voidaan hyödyntää uusia teknologioita. 

Hackathon-viikon avasi Innoluxin perustaja Jukka Jokiniemi, joka kertoi omasta urapolustaan ja siitä, miten näkövamma ei estänyt häntä rakentamasta menestyvää valaisinyritystä. Hänen tarinansa rohkaisi opiskelijoita tarttumaan haasteisiin ja ylittämään omat epävarmuutensa. Innolux tuki tapahtumaa lahjoittamalla valaisimien rungot, ja Jokiniemi osallistui levitystilaisuuteen tuotepäällikkönsä kanssa antaen ryhmille palautetta tunnustelemalla prototyypit ja arvioimalla niiden materiaalitunnun ja muotokielen.

Perinteiset taidot ja moderni teknologia rinnakkain

Viikon aikana opiskelijat hyödynsivät muun muassa laserleikkausta, 3D-tulostusta, CNC-jyrsintää, digitaalista mallinnusta ja tekoälyvisualisointeja muuttaakseen ideansa konkreettisiksi prototyypeiksi.

”Kun hackathon järjestettiin ensimmäisen kerran neljä vuotta sitten, nämä teknologiat edustivat tulevaisuuden teknologioita. Nyt ne ovat opiskelijoille tuttuja”, Wooden Oy:n yrittäjä Ola Kukkasniemi totesi. Kukkasniemi toimii hackathonin pääinsinöörinä ja edustaa työelämää.

Ryhmä esittelee tuotteen visuaalisia inspiraatiokuvia kahdella näytöllä ja demonstroi prototyyppiä puukuution päällä.

Monialainen suunnittelu yhdisti teknologian ja muotoilun

Hackathonissa suunnittelu ei rajoittunut pelkkään fyysiseen tuotteeseen. Ryhmät tekivät myös kohderyhmäanalyysejä, laativat asiakaspersoonia ja suunnittelivat töilleen logon ja visuaalisen identiteetin. Tuotepitsauksessa nähtiin esimerkiksi profiili “The Overloaded Student Seeking Stability & Energy”, joka auttoi ryhmää perustelemaan valitut muotoiluratkaisut ja tuotteen käyttökontekstin.

Ryhmä esittelee asiakasprofiilia kahdella näytöllä; vieressä opiskelija seisoo valonäytteen edessä sen vaikutusta havainnollistaen.

Viikon aikana ideat kehittyivät tehokkaasti testien ja kokeilujen kautta. Työt etenivät ryhmäytymisestä, t-paidan valmistuksesta ja ensimmäisistä laserleikatuista sabluunoista kohti toimivia prototyyppejä. Ryhmät rakensivat malleja kartongista ja puusta, testasivat materiaaleja ja työstivät lopulliset esitykset julisteiksi ja digitaalisiksi visualisoinneiksi sekä valmiiksi prototyypeiksi.

Käyttäjäkokemus, käsityö ja uudet teknologiat kohtaavat

Kädentaitoaloilla kosketus ja materiaalin tuntu ovat perinteisesti tuotteen arvoa määrittäviä elementtejä. Uusissa teknologioissa – kuten 3D-tulostuksessa – tämä yhteys syntyy toisin, ja siksi opiskelijat pohtivat myös käyttäjäkokemusta. 

Opiskelijat ja ohjaaja esittelevät CNC-jyrsintään liittyviä työvaiheita kahdella suurella näytöllä.

Hackathonin valaisimissa käsityönomainen suhde tuotteeseen säilyi: monikäyttöiset lampun prototyypit mahdollistivat käyttäjän oman manuaalisen muokkaamisen, jolloin tuotteeseen syntyi henkilökohtainen ja vastaanottavampi käyttökokemus kuin pelkkää nappia painamalla.

”Hackathon osoitti, että uudet teknologiat yhdistettynä perinteiseen artesaaniosaamiseen mahdollistavat nopeasti nähtävissä olevat uudenlaiset ratkaisut. Oli myös vaikuttaa nähdä, mikä voima ja tarinallisuus rakentui toisiaan täydentävistä osaamisista ja kokemuspohjista, viidestä maasta olevien osaajien tiimeissä”, totesi Espoon seudun koulutuskuntayhtymän johtaja Tuula Antola.

Projekteissa huomioitiin myös ekologisuus ja muunneltavuus. Esimerkiksi Bright Solution -ryhmän suunnittelemassa valaisimessa tuote voidaan ripustaa seinälle, pystyttää pöydälle tai ottaa mukaan.

Yleisössä istuva henkilö, jonka selässä näkyy Bright Solution -logolla varustettu musta t-paita.

Esitykset vakuuttivat kokonaisuudellaan

Pitsaustilaisuus oli vaikuttava kokonaisuus: viikossa valmistuneet posterit ja prototyypit olivat visuaalisia, perusteltuja ja loppuun mietittyjä. Julisteet keräsivät kiitosta viimeistellyistä ilmeistä ja monen ryhmän julisteet olisivat olleet valmiita käytettäväksi markkinointiin.

Saadun palautteen perusteella opiskelijat olivat oppineet lyhyessä ajassa paljon, ja merkittävin muutos näkyi ajattelussa: teknologia ei erottunut käsityöstä, vaan täydensi sitä. Opiskelijat esittelivät prototyyppejä, jotka olivat yhtä aikaa innovatiivisia, käytännöllisiä ja esteettisesti vahvoja.

Nelihenkinen ryhmä esittelee valon rakennetta havainnollistavaa 3D-mallia kahdella näytöllä, ja valaisinprototyyppi on valaistuna edessä.

Hackathon toimi viikon ajan paitsi luovana työpajana, myös mallina tulevaisuuden oppimisympäristöstä – paikasta, jossa digitaalinen ja käsintehty kohtaavat, ja jossa opiskelijat voivat turvallisesti kokeilla, yhdistellä ja ylittää perinteisiä rajoja.

Katso tunnelmia pitsaustilaisuudesta

Following frame contains a video
Opiskelijavaihdossa olleen Mireia Mateo-Sanqhezin tekemä video Omnia-hackthonista 5.12.2025
Takaisin ylös
Tagit:
Uutinen
Ammattitaito
Digitalisaatio
Oppimisympäristöt