Hyppää pääsisältöön

Suunnittelijaopettaja kultalankakirjonnan kurssilla Ranskassa

Blogi | 27.05.2024
Espoon työväenopiston käsityön suunnittelijaopettaja Katriina Leppänen osallistui kultalankakirjonta-kurssille Ranskassa 13.–16.5.2024 Erasmus+ -rahoituksella.
""
Le Bégonia d'Orin sisäänkäynti. Kuva: Katriina Leppänen

Rochefort sijaitsee Lounais-Ranskassa noin 500 km päässä Pariisista. Kaupunki on pieni ja viehättävä 1600-luvulla rakennettu matkailukaupunki Charentejoen suulla. Kaupungissa sijaitseva Atelier Le Bégonia d'Or (broderieor.com) on vuonna 1995 perustettu yhdistys, joka on erikoistunut kultakirjontaan. Yhdistys tekee yhteistyötä mm taiteilijoiden, suunnittelijoiden, arkkitehtien kelloseppien ja suurien muotitalojen kanssa. 

Le Bégonia d'Or myös restauroi ja konservoi vanhoja liturgisia tekstiilejä sekä kirjailee logoja, vaakunoita ja monogrammeja mittatilaustyönä. Tavoitteena on myös jakaa kultakirjonnan taitoa niin ammattilaisille kuin harrastelijoillekin.

Thierry Tarrade.
Kurssin opettaja, koulutuspäällikkö Thierry Tarrade. Kuva: Katriina Leppänen.

Päivät alkoivat aikaisin klo 9 ja jatkuivat aina viiteen asti iltapäivällä. Onneksi keskellä päivää oli kahden tunnin ruokatauko, jonka aikana pääsin lepuuttelemaan hartioita sekä tutustumaan Rochefortin upeisiin kahviloihin ja ravintoloihin.

Kirjonnassa käytetään apuna suurentavia laseja. Kirjonta on hyvin tarkkaa, pienetkin virheet ja epätasaisuudet purettiin ja tehtiin uudelleen. Erilaisten kultalankojen lisäksi kirjonnassa  käytettiin paljetteja ja helmiä. Pääsin kokeilemaan useita eri pistotyyppejä ja miten ne tehdään ontoilla Cannetille ja Jaseron nimisillä kultalangoilla.

Kirjonnassa käytetyt tekniikat

Cannetille on kultalankakirjonnassa käytettyä onttoa lankaa, joka on materiaalina hyvin herkkää. Jo pienikin paino esim. saksien unohtuminen nauhan päälle sai sen vahingoittumaan. Cannetille katkottiin noin 5 mm pituisiksi pätkiksi ja jokainen pätkä pujoteltiin ohueen, mehiläisvahalla vahattuun lankaan, ja ommeltiin pistoiksi. Cannetillen lisäksi käyteiin Jaseron nimistä vaijerimaista nauhaa, joka sekin oli ontto.

Kultalankakirjonnassa käytetiin samoja pistoja kuin tavallisessakin kirjonnassa esim. solmupisto ja varsipisto. Pistot tehtiin kuitenkin hyvin eri tavoin. Jokainen piston osa muodostui katkotuista Canetillen paloista. Lisäksi kuvioon lisättiin paljetteja ja tavallisia- ja kristallihelmiä.

 

""
Viikon aikana pääsin tutustumaan työtapoihin, materiaaleihin ja pistoihin, joita käytetään kultalankakirjonnassa. Kuva: Katriina Leppänen

Kansainvälistä oppia

Kurssin aikana opin paljon: 

  • Tutustuin kultalankakirjonnan tekniikkaan 
  • Loin hyvät suhteet, jotka mahdollistavat tulevankin kansainvälisen yhteistyön 
  • Opin kulttuurihistoriaa ja upeaa perinnekäsityötä 
  • Pääsin kurkistamaan paikallisen muodin maailmaan kultalankakirjonnan kautta

Le Bégonia d'Or tekee hienoa työtä säilyttäessään ainutkertaista käsityötekniikkaa, jolla on pitkä historia. Oli upeaa nähdä, miten huolellisesti ja tarkkaan kultalankakirjontaa tehtiin ja kuinka suuresti materiaaleja arvostettiin: pienetkin kultalangan ylijäämäpalat kerättiin talteen ja käytettiin hyväksi jossain toisessa työssä. Huolella hyvistä materiaaleista valmistetut työt kuljettavat mukanaan arvokasta kulttuuriperintöä.

Kohtasin ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä missä ikinä liikuinkin. Rochefort oli pienenä historiallisena kaupunkina ihana paikka. Lounashetket kaupungilla tarjosivat mahdollisuuden kulinaristisiin sukelluksiin ranskalaiseen keittiöön ja opin jopa muutaman sanan ranskaakin.

Teksti: Katriina Leppänen, käsityön suunnittelijaopettaja

Takaisin ylös
Tagit:
Omnialaiset maailmalla
Kansainvälisyys
Kulttuuritoiminta
Monikulttuurisuus
Taide ja käsityöt
Verkostot