Hyppää pääsisältöön

Nuorten työpajoilla suomen kieltä harjoitellaan monipuolisesti

Blogi | 07.11.2024
Asia Hassan adan, 29, sai mahdollisuuden oppia ohjaus- ja hoiva-alan työtä Omnian Nuorten työpajojen Hyvinvointipajalla. Samalla hän oppi suomen kieltä.
Opiskelija harjoittelee suomen kielen sanoja paperilla.

Asia pääsi työpajalla tutustumaan samassa elämäntilanteessa oleviin nuoriin ja työskentelemään vanhusten parissa. Kortin pelaaminen, maalaaminen ja vanhusten kanssa ajan viettäminen auttoi Asiaa löytämään oman juttunsa. Suomen kielen oppiminen vahvisti hänen valmiuksiaan hakea opiskelemaan.

Lue tiivistelmä artikkelista

Nuorten työpajoilla vieraskieliset nuoret saavat suomen kielen tukea ammatillisen oppimisen ohella. Omnian Nuorten työpajojen Hyvinvointipajalla Asia Hassan adan pääsi harjoittelemaan hoivatyötä ja samalla kehittämään suomen kielen taitojaan. Kielituki auttaa nuoria oppimaan työssä tarvittavia ammattitermejä, keskustelemaan suomeksi ja ymmärtämään suomalaista työkulttuuria.

Nuorille on tarjolla yksilöllistä kielitukea, jota tarjoaa S2-ohjaaja Doaa Kamil. Kielituki voi olla esimerkiksi selkosuomen käyttöä työtehtävissä, ryhmävalmennusta tai henkilökohtaista opetusta nuoren lähtötason mukaan. Harjoituksia ovat esimerkiksi keskustelut, uutisten katsominen selkosuomeksi ja oman alan sanaston opettelu. Myös kulttuuriin liittyvät asiat, kuten työelämän tavat ja opiskelumahdollisuudet, kuuluvat opetukseen.

Työpajojen kielituen tavoitteena on, että nuori pärjää työtehtävissä ja saa valmiuksia tulevaan opiskeluun tai työelämään.

Yksilöllistä suomen kielen opiskelua

Kaikilla ammatillisilla työpajoilla on mahdollista saada suomen kielen kielitukea. Syksyllä 2024 aloitti myös erillinen Kielipaja, jolle voi osallistua ennen ammatillista työpajaa. 

Työpajoilla kielituesta ja Kielipajan toiminnasta vastaa S2-ohjaaja Doaa Kamil.

”Tarjoan nuorille yksilöllistä tukea työpajatoimintaan osallistumiseen sekä ryhmävalmennusta suomen kielen oppimiseen. Lisäksi osallistun asiantuntijana vieraskielisten työpajaprosessiin sekä kielituen markkinointiin ja kehittämiseen. Myös avustan työpajaohjaaja työtehtävien opastamisessa nuorille, joilla on kehittyvä suomen kielen taito”, hän kertoo.

Kieltä opetellaan monipuolisten harjoitteiden kautta, esimerkiksi katsomalla selkosuomeksi tehtyjä uutisia, keskustelemalla ja kirjoittamalla. Nuoren suomen kielen lähtötaso vaikuttaa siihen, millaisia harjoitukset ovat. Osan kanssa aloitetaan latinalaisten aakkosten opettelusta.

”Tuen nuorta työtoiminnassa, jotta nuori pärjää ammatillisella työpajalla käyttämällä selkokieltä. Lisäksi otan huomioon jokaisen nuoren kielen taitotason ja pyrin sen mukaisesti valmistelemaan hänelle oppimismateriaaleja” Doaa kertoo.  

Asia Hassan adan.

Asia Hassan adan on aloittanut hoiva-avustajan opinnot ja haluaa opiskella lähihoitajaksi.

Ammattisanaston lisäksi on tärkeää oppia myös kulttuurista

Hyvinvointipajan kielitaitosuositus on hieman muita työpajoja korkeampi, sillä työtä tehdään asiakkaiden kanssa. 

Asia harjoitteli Doaan kanssa ammattisanastoa eli hoitotyössä usein tarvittavista verbejä, kuten harjata, suihkuttaa, pyyhkiä, rasvata, leikata jne., sekä fraaseja, joita käytetään päivittäisissä asiakastilanteissa. Lisäksi hän tutustui kehon osiin, terveydenhoitoon ja ensiaputilanteihin liittyvään sanastoon, mikä auttaa hahmottamaan hoitotyön toimintatapoja. 

Kielituen intensiteetti ja harjoitusten määrä riippuvat kunkin osallistujan lähtötasosta, jaksamisesta ja oppimisen etenemisestä. Asia sai yksilöllistä kielenopetusta viikoittain kaksi tuntia, minkä lisäksi hän osallistui tunnin viikossa pienryhmään. 

Suomen kielen oppimista tuetaan myös kulttuurisen tutustumisen avulla. Esimerkiksi työelämän pelisääntöihin ja tapoihin sekä opiskelumahdollisuuksiin tutustuminen antaa laajempaa ymmärrystä suomalaisesta yhteiskunnasta. Tämä rohkaisee nuoria kommunikoimaan monenlaisissa tilanteissa ja voi auttaa esimerkiksi työ- tai opiskeluyhteisöön integroitumisessa tulevaisuudessa. Pienryhmissä opetellaan myös esittelemään itsensä lyhyesti, mikä auttaa valmistautumaan mahdollisiin opiskelu- ja työhaastatteluihin.

Suunta eteenpäin

Asia on todella tyytyväinen Hyvinvointipajalla saamaansa tukeen ja oppiin. Ennen työpajatoiminnassa aloittamista hänellä ei ollut suuntaa ja kotona yksin oleminen oli raskasta. Työpajatoiminnan kautta hän löysi suunnan ja selkeän tavoitteen: hoiva-avustajakoulutuksen jälkeen hän haluaa opiskella lisää ja mahdollisesti valmistua lähihoitajaksi. 

Nuorten työpajojen Hyvinvointipajalla hän oivalsi, kuinka paljon nauttii hoiva-alasta ja etenkin vanhusten kanssa työskentelystä. Hoiva-avustajaopinnot Asia on aloittanut suurella motivaatiolla ja katse tulevaisuudessa.

Takaisin ylös
Tagit:
Työtä ja tulevaisuutta
Monikulttuurisuus
Työllisyys