
Maailmamme on nykyisin täynnä erilaisia yllykkeitä ja viestejä, joita satelee eri suunnista: Jatkuvasti jostain kilkahtaa viesti tietokoneelle tai puhelimeen, sosiaalinen media täyttyy seurattavista asioista. Ihmisten mielet ovat jatkuvasti ylikierroksila ja keskittyminen on haastavaa myös aikuisilla, kun uutta sisältöä tulvii joka suunnasta. Myös aikuisilla tulee haasteeksi oman mielen rauhoittaminen ja keskittymiskyvyn ylläpito.
Mindfulness-menetelmä osana opetusta
Sen sijaan, että seuraamme jatkuvaa viestitulvaa, kuinka kykenemme olemaan läsnä hetkessä, keskittymään opetukseen ja muihin ihmisiin? Mindfulness on yksi toimiva keino tässä.
Mindfulness tarkoittaa mielen rauhoittamista ja keskittymistä olennaiseen, jotta ihminen pystyy olemaan tietoinen nykyhetkestä ja siinä tapahtuvista asioista. Lisäksi se tarkoittaa huomion kiinnittämistä omaan ympäristöön ja sen tapahtumiin. Sen avulla pystyy rauhoittamaan oman mielen ja sitä kautta hillitsemään stressiä, huolehtimista ja ahdistusta. Mindfulness myös auttaa suuntaamaan mielen nykyhetkeen ja nauttimaan siitä.
Mindfulnessin toteuttamiseen on useita eri keinoja:
- Hengitys ja sen hallinta
- Ympäristön seuraaminen avoimin mielin
- Joogaharjoitukset
- Omien tunteiden seuraaminen, tarkastelu ja hyväksyminen. Myös sen hyväksyminen, että tunteet tulevat ja menevät, niihin ei kannata jäädä kiinni.
- Myötätunto itseä ja toisia kohtaan
- Maailman ja muiden ihmisten ymmärtäminen ja hyväksyminen sellaisina kuin he ovat.
- Itselle mielekkään asian tekeminen, jolloin keskitytään ja ollaan läsnä käsillä olevassa hetkessä ja tekemisessä.
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei mindfulness menetelmänä sovi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. Moniin hetkiin se on kuitenkin varsin tehokas menetelmä.
Opetuksessa sitä voi käyttää vaikkapa niin, että tunnin alussa ”laskeudutaan” hetkeen: Jätetään päivän kiireet ja ajatukset taakse ja keskitytään sen sijaan nykyhetkeen ja edessä olevan asian oppimiseen. Tämän voi toteuttaa käytännössä esim. istumalla silmät suljettuina hetken hiljaa ja keskittymällä omaan hengitykseen.
Toinen mahdollisuus on pyrkiä keskustelemaan toisten opiskelijoiden kanssa avoimin mielin ja kuuntelemaan, mitä heillä on sanottavaa. Aktiivinen kuunteleminen on haastava, mutta opittavissa oleva taito. Erilaisia maailmankuvia on mahdollista ymmärtää keskittymällä kuuntelemaan ja yrittämällä ymmärtää, miksi toinen ihminen ajattelee eri tavoin kuin itse. Erilaisia ajatuksia ei tarvitse hyväksyä, vaikka niitä ymmärtäisi. Tämä voi kuitenkin tuoda uudenlaisia ulottuvuuksia toisten ihmisten ymmärtämiseen ja avartaa maailmankatsomusta.
Barcelonassa kansainvälisellä kurssilla

Perehdyin mindfulness -aiheeseen viikon ajan Mindfulness for teachers -kurssilla Barcelonassa, johon minulle myönnettiin Erasmus+ -tukea. Kurssilla oli yhteensä 10 osallistujaa. Muut osallistujat olivat peruskoulun opettajia Puolasta, Romaniasta ja Hollannista.
Keskustelimme opettajien kanssa opiskelijoiden haasteista eri puolilla Eurooppaa. Haasteet tuntuvat samanlaisilta kuin Suomessa: keskittyminen on entistä vaikeampaa ja levottomuus on lisääntynyt. Kaiken pitäisi olla mukavaa, palkinnon ja mielihyvän tulisi tulla välittömästi, kuten somen 20 sekunnin videoissa. Opiskelijoiden oman työn hallinta ja oppimisen edistäminen tuntuu vaikealta.
Barcelona on hieno ja kaunis kaupunki luoteis-Espanjassa. Kaupunki on tunnettu erityisesti hienosta arkkitehtuuristaan ja monista kuuluisista rakennuksista, mm. Gaudín Sagrada Familia ja Casa Battló sekä suklaatehtailija Amattelrin rakennuttama Casa Amattler, joka nykyisin toimii museona. Kaupunki on täynnä nähtävyyksiä ja kulttuuria. Rantaelämää pääsee myös viettämään niin halutessaan, Barcelonassa on vuoden 1992 Olympialaisia varten rakennettu hieno ranta.
Barcelona pursuaa turisteja ja kaupunki haluaisikin tulevaisuudessa rajoittaa turistien määrää. Tähän on pyritty eri keinoin, mm. asettamalla kaupunkivero, pyrkimällä rajoittamaan airbnb-toimintaa sekä ohjaamalla turisteja muihin kaupunkeihin. Kaupungin toiveena ovat kestävä matkailu sekä paikallisten asukkaiden kunnioittaminen.
Teksti ja kuvat: Saara Patoluoto, pedagoginen asiantuntija