Hyppää pääsisältöön

Ghiblin anime-hahmo koristaa Nuorten työpajoja – projekti opetti yhteistyötä ja kasvatti itseluottamusta

Blogi | 02.05.2024
Sisustuspajan nuoret loihtivat Omnian Nuorten työpajojen portaikkoon Kuusiniemeen animaatiohahmojen elämää. Projekti opetti kuuntelemaan ja toimimaan ryhmässä. Muilta tulleet kehut nostivat itsetuntoa.
Marine Sulvaran, Venla Lehtimäki ja Hanna Sneitz.
Kuvassa tekijäjoukosta Marine Sulvaran, Venla Lehtimäki ja Hanna Sneitz.

Muraalin teossa olivat mukana Venla Lehtimäki, Marine Sulvaran, Janetta Jansson, Ekaterina Väisänen, Hanna Sneitz, Yasmin ja Matilda. Vastaukset on kerätty työpajaohjaaja Virve Niemi nuorten yhteisen pohdinnan pohjalta.

Seinään maalattu lohikäärme.

Mistä idea rappukäytävän maalauksesta lähti?

Koska saimme tehtäväksi suunnitella muraalimaalauksen pitkulaiseen porraskäytävään, syntyi tilasta idea maalata portaikkoon Ghiblin elokuvista mukailtu pitkä Haku-lohikäärme, joka johdattaa ihmiset sisääntulokerroksesta yläkertaan päin. Halusimme tuoda eloa kolkkoon portaikkoon liittämällä maalaukseen mukailtuja hahmoja myös muista Ghiblin anime-hahmoista.

Mitä teos kuvastaa?

Teos kuvastaa yläkertaan pyrähtävää Haku-nimistä lohikäärmettä, joka pyrstöllään heilauttaa kirsikkapuun lehdet ilmaan ja halkaisee samalla pilvet lentäessään yläkertaan. Pienet mustat pölypallerot ihmettelevät vierestä lohikäärmeen liitoa; osa takertuu Hakun pyrstöön kiinni, osa katselee hämmentyen piiloistaan. Paperilinnut yrittävät pysyä Hakun perässä.

Millainen projekti maalauksen tekeminen oli?

Projekti oli mielenkiintoinen. Aloitimme suunnittelun mittaamalla ja piirtämällä seinäprojektiot portaikon seinistä. Sen jälkeen suojasimme portaikon ja aloimme luonnostelemaan liiduilla kuvaa seinälle. Lohikäärmeen hahmotuttua seinille, aloimme tutkimaan portaikkoon sopivaa värimaailmaa. Kun värit oli päätetty, aloitimme maalauksen ensin pohjaväreistä edeten yksityiskohtiin. Lopuksi tussasimme ääriviivat.

Mitä projekti opetti?

Parhaiten projektissa opetti alussa tehdyt seinäprojektiot jokaisesta seinästä. Ne havainnollistivat hyvin kokonaisuuden mitä oltiin tekemässä. Projekti opetti myös työskentelemään muiden ryhmän jäsenten kanssa; pystyi keskustelemaan muiden kanssa värivalinnoista, ideoimaan yhdessä, vastaanottamaan ja antamaan palautetta ja jakamaan töitä ryhmässä. Kaikki kannustivat toinen toisiaan työn ja ideoiden kanssa. Kaikkien mielipiteet ovat tärkeitä. Jos ei ennen osannut tehdä seinäprojektioita tai työskennellä ryhmässä, niin nyt osaa. 

Miksi on tärkeää tehdä esimerkiksi seinämaalauksia tai somistaa tiloja?

Ensinnäkin se piristää tilan ilmettä. Tilassa missä on kauniit seinämaalaukset ja somistetut tilat, mieli on luovempi ja tila motivoi työskentelemään. Kun ympäristö on värikäs ja visuaalisesti mielenkiintoinen, se piristää ja mieli on parempi. Aivoille on hyvä, että seinämaalaukset herättävät tunteita ja aivot saavat virikkeitä. 

Seinämuraalien maalaus opettaa tiimityöskentelyä, ja ryhmässä kuulee myös muiden hyviä ideoita. On kiva, kun on innostava työympäristö. Itse maalaustyö on mielelle todella terapeuttista; on rauhoittavaa ja näkee kättensä työn tuloksen ja on mukava, kun työ etenee suunnitellusti. Työstä tulee tekijälle tärkeä olo, koska saa ikuistettua oman näkemyksensä kaikkien katselijoiden nähtäväksi.

Millaisia ajatuksia tulee mieleen, kun näkee oman kädenjäljen?  

On upeaa, kun saa ikuistaa seinälle oman vision ja kädenjäljen. Työskentely oli hauskaa, joten seinälle tallentui maalauksen lisäksi myös hyvät hetket ja muistot muiden nuorten kanssa maalaillessa.

Muiden ohikulkijoiden kehut tuntuivat todella merkityksellisiltä. Positiivinen palaute nosti itseluottamusta ja huomasi maalauksen ja taiteen tärkeyden, kun näki miten muutkin nauttivat teoksesta. Kehut innostivat jatkamaan ja parantamaan jo hyvää työtä. Olo tuntui julkkikselta, kun muut kehuivat työskentelyä. Nyt maalaus tuo iloa sekä itse maalaajille, että myös muille ketkä näkevät maalauksen portaita kulkiessaan. 

Takaisin ylös
Tagit:
Työtä ja tulevaisuutta
Oppimisympäristöt
Osallisuus