Hyppää pääsisältöön

Espoon työväenopisto kestävän elämäntavan verkostoa rakentamassa

Blogi | 16.12.2024
Kestävän elämäntavan edistäminen vaatii ajattelun ja toiminnan muutosta, konkreettisia tekoja ja rohkeutta haastaa nykyiset rakenteet ja ajattelumallit. Muutoksen tekemiseen tarvitaan monipuolista verkostoyhteistyötä laajentamaan näkökulmia ja mahdollistamaan osaamisen ja tiedon tehokasta jakamista.
Ihmisiä istumassa pöydän ääressä

Opetushallituksen rahoittama laatu- ja kehittämishanke Kestävän elämäntavan tekijät (KETTU) 2023-2024 on pian päättyvällä hankekaudella aktiivisesti rakentanut uusia verkostoja ja yhteyksiä parhaiden asiantuntijoiden ja hankkeiden kanssa. Kohti kestävää ja hyvää elämää -hankkeen (okka-saatio.com) kanssa pilotoimme ryhmädialogi-konseptia. Järjestimme koko henkilöstölle suunnatun ryhmädialogin, ja pääsimme hyvään alkuun arvokeskustelussa, jota on jatkettu koko hankekauden ajan. Pohdimme, miten muutos konkretisoituu jokapäiväisessä elämässä, ja kuinka paljon olemme valmiita todella muuttamaan omia toimiamme? 

ESKOA-hankkeen (meripohjolanopistopiiri.fi) webinaareihin meiltä pyydettiin asiantuntijapuheenvuorot suunnittelijaopettaja Saana Karlssonilta ja erityisasiantuntija Jaro Uosukaiselta, aiheina ekososiaalinen sivistys ja kestävä tulevaisuus opiston näkökulmasta. Oman osaamisen jakaminen onkin yksi verkostoyhteistyön tärkeä muoto.

Olemme mukana myös Kansalaisopistojen liiton Vastuullisuus ja pedagoginen uudistaminen (VAPPU) -hankkeen (peda.net) vastuullisuustiekartta-kehittäjäryhmässä, jonka tavoitteena on luoda tiekartta, joka kattaa vastuullisuuden ja kestävyyden eri osa-alueet (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen) ja huomioi kansalaisopistokontekstin.

KETTU-hankkeen opetushenkilöstölle suunnattuihin työpajoihin saimme nimekkäitä asiantuntijavieraita. OKKA-säätiön (okka-saatio.com) suunnittelupäällikkö Erkka Laininen avasi meille planetaarisen sosiaalipedagogiikan ja uudistavan oppimisen näkökulmia ja tuki meitä eettisen kompassin rakentamisessa. Kompassissa määriteltyjen toimintaperiaatteiden avulla suuntaamme kohti yhteistä tavoitetta, kestävää elämäntapaa. Toimintaperiaatteet tuotiin teemaviikkojen kautta konkreettiseksi osaksi arkeamme.

Kuvassa seisoo kaksi ihmistä

Tutkija Minni Matikainen Jyväskylän yliopistosta puolestaan johdatteli meidät transformatiivisen opettajaksi oppimisen neliportaiseen malliin (artikkeli). Malli tekee näkyväksi sen, että muutos vaatii vanhan merkityssisällön säröytymisen, jotta uutta voi syntyä tilalle. Mallin avulla voimme hahmottaa myös omaa tai opiskelijoidemme sijaintia kestävyyden muutosprosessin eri vaiheissa.

Hankekaudella henkilöstömme on osallistunut aktiivisesti myös erilaisten verkostojen järjestämiin koulutuksiin ja kutsuvierastilaisuuksiin. Itä-Suomen yliopiston Planetaarisuus vapaan sivistystyön opetukseen ja arkeen -täydennyskoulutusta (uef.fi) suorittavat parhaillaan suunnittelijaopettaja Minna Kattelus ja pedagoginen asiantuntija Saara Patoluoto. Tätä kestävyysosaamista jaetaan opetushenkilöstölle esimerkiksi opettajankokouksissa.

Koulutuspäällikkö Mia Nirhamo osallistui Puistokatu 4:n ja OKKA-säätiön kutsuvierastilaisuuteen Palveleeko koulujärjestelmämme talouskasvua vai ihmistä ja planeettaa (puistokatu4.fi)? Tilaisuudessa pohdittiin asiantuntijavieraiden kanssa, minkälainen koulutusjärjestelmä tarvitaan ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi ja miten koulutus voisi tukea hyvää elämää yhden planeetan rajoissa. 

Vuosi 2024 oli myös Sivistyksen teemavuosi (sivistys.fi). Ekososiaalinen sivistys ja kestävyyden näkökulmat olivat vahvasti näkyvillä opiston Sivistyksen teemavuoden päätapahtumassa, eli Joululahjavalvojaiset sivistyksen siivin -tapahtumassamme 3.12. Järjestimme yleisölle videoesityksiä Kohti kestävää ja hyvää elämää -hankkeen videoista sekä KETTU-hankkeessa tuotetuista, opiston omaa kestävyystyötä esittelevistä videoista (vimeo.com).

Kuvassa seisoo ihmisiä

Vuodenvaihteessa päättyvä KETTU-hanke on ollut oppivalle yhteisöllemme transformatiivinen kokemus. Verkostot ja yhteistyö tukevat meitä edelleen jatkuvassa muutosprosessissa. Kestävä elämäntapa ei ole vain ajatus – se on valinta, joka meidän on tehtävä nyt. Kuten tutkija Minni Matikainen totesi: "Meidän pitää kasvaa ihmisinä, jotta voimme kasvattaa ihmisiä." Tämä muutos alkaa meistä kaikista.

Kirjoittajat: Jaro Uosukainen, Kestävän elämäntavan tekijät -hanke (KETTU) projektipäällikkö, Anna Schier, Kestävän elämäntavan tekijät -hanke (KETTU) koordinaattori, Mia Nirhamo, koulutuspäällikkö ja Saara Patoluoto, pedagoginen asiantuntija

Takaisin ylös

Lisätietoja antaa

Tagit:
Oppia ja iloa
Kehittäminen
Kestävä kehitys
Osallisuus
Pedagogiikka