Kuullessani mahdollisuudesta päästä mukaan Erasmus-hankkeeseen olin heti valmis lähtemään. Olen aina halunnut matkustella ja kokea uusia elämyksiä ulkomailla. Sain kuin sainkin paikan Bolognasta konfliktien ja stressinhallinnan kurssilta.
Matkajärjestelyissä auttoi Omnian KV-puoli ja siellä erityisesti Mika Heino. Bolognan päässä infoa kurssista sain Isabel Martinezilta. Vaikka olin hyvin informoitu, oli minulla lähtöpäivänä perhosia sopivasti vatsassa. Olin kuitenkin täynnä intoa lähtemään kohti uutta, viikon mittaista seikkailuani Italian kulinaariseen pääkaupunkiin Bolognaan.
Tutustuminen muihin kurssilaisiin ja kaupunkiin
Saavuttuani perille hyppäsin taksiin, kirjauduin pikaisesti majapaikkaani ja lähdin painelemaan kohti tapaamispaikkaamme vanhaan kaupunkiin. Siellä tapasin muut kurssilaiset hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Kuten arvata saattaa, juttua riitti, sillä ovathan opettajat perinteisesti melko puheliasta porukkaa.
Oli hyvin mielenkiintoista kuulla kollegoiden iloja ja suruja opetustyöhön liittyen. Ilokseni huomasin, että Suomen maine yhtenä koulutuksen kärkimaana on yhä voimissaan. Itse jouduin valitettavasti kuitenkin mainitsemaan huonontuneet Pisa-tuloksemme ja koulutuksen määrärahojen leikkaukset.
Maanantaiaamuna alkoi tiukka opiskelu Isabelin ja Lorenzon johdolla. Tämä oli ainoa aamu, jolloin opiskelu alkoi vasta klo 9.00. Kaikkina muina aamuina aloitimme opiskelun klo 8.00, joten mistään lomamatkasta ei todellakaan ollut kyse. Iltaisin pyörimme pienemmillä porukoilla kaupungilla arkkitehtuurista, hyvästä ruoasta ja toistemme seurasta nauttien.
Kurssin ohjelma
Kuten “lukujärjestyksestämme” (kuva alla) voi lukea, ohjelmassa oli paljon asiaa stressinhallinnasta ja erilaisista koulussa tapahtuvista konflikteista ja niiden ratkaisumalleista. Mallien tueksi oli koottu tietysti myös teoriataustoja, jotta malleihin voisi tutustua halutessaan paremmin.
Tässä vielä suora lainaus kurssi-infosta ja kurssin tärkeimmät teemat: “Osallistujat oppivat tunnistamaan stressin lähteet, miten estää ja selviytyä stressaavista kokemuksista sekä kuinka tukea opiskelijoita käsittelemään stressaavia ja ristiriitaisia tilanteita. Käytännönläheisellä lähestymistavalla osallistujat hankkivat konkreettisia menetelmiä ja jakavat toisilleen parhaita käytäntöjä, joiden avulla he voivat paremmin hallita stressiä ja konflikteja työssään sekä henkilökohtaisessa elämässään.”
Joka päivä teimme kolmesta viiteen ryhmätyötä, jotka olivat välillä toiminnallisia ja välillä kirjoitustehtäviä. Ryhmä vaihtui jokaisen tehtävän välillä, joten kaikki ryhmän jäsenet tulivat myös luokkahuonetyöskentelyn kautta tutuiksi. Jokainen päivä alkoi viiden minuutin meditaatioharjoituksella, joka takasi ideaalin mielentilan opiskeltavan asian vastaanottamiselle.
Majoittuminen asuntolassa
Majoituimme asuntolassa, jossa asui yliopisto-opiskelijoita sekä Bolognan jalkapallo nuorisojoukkueen pelaajia. Kombo oli onnistunut, koska olemmehan me opettajat ja nuoret tottuneet olemaan toistemme liepeillä myös kotimaassa. Ruokailu oli koulun kanttiinissa kolmesti päivässä.
Vaihtokokemuksen anti
Koska olen erityisopettaja ja toimin myös oppilashuoltoryhmässä, kohtaan työssäni aikuisten perusopetuksessa paljon stressaantuneita oppilaita. Oppilaat ovat saattaneet kohdata paljon vastoinkäymisiä jo ennen Suomeen muuttamistaan. Valitsin tämän kurssin ennen kaikkea siksi, että saisin työkaluja oppilaiden stressinhallintaan. Osittain tämä toteutuikin, mutta kuten tulikin jo mainittua, suurin anti kurssilla oli kuitenkin eurooppalaisten kollegoiden tapaaminen, heidän työskentelystään ja koulukulttuuristaan kuuleminen ja niistä mahdollisesti jotain oppiminen. Siinä koen onnistuneeni täydellisesti ja suurin kiitos kuuluu tietysti ryhmän jokaiselle jäsenelle ja meidän mahtaville kouluttajillemme Isabellille ja Lorenzolle.
Ehkäpä jotain ryhmäytymisestämme kertoo se, että vielä viikko kurssin päättymisen jälkeenkin ryhmämme whatsapp-ryhmä laulaa viestejä toisillemme. Nyt esimerkiksi tiedän, että vihdoin erään ryhmämme jäsenen kodin kattoa korjataan tai että Makedoniassa on ollut sateista. Olen oppinut kurssilla myös sen, että Portugalissa pelataan tennistä paljon nurmikentillä ja sardellit ovat parhaimmillaan kesällä. Tiedän nyt myös sen, että kannattaisi matkustaa luoteis-Espanjaan, koska se on kuulemma todella hieno paikka ja sen, että paikallinen asukas saa Kyproksella sakot, jos käyttää liikaa vettä. Opin paljon myös Latvian historiasta ja heidän tämän vuotisesta MM-jääkiekkojoukkueesta. Puhuimme paljon myös jalkapallosta, mikä jälleen kerran todistaa jalkapallon olevan globaali “uskonto”. Olen itsekin joskus todennut, että kun tiedät asioita jalkapallosta, sinulla on aina ystäviä.
Opin myös sen, että opettajat pitävät työtään vaativana ja arvokkaana, vaikkakin koulun on yhä vaikeampi saada oppilaat motivoitumaan koulunkäyntiä kohtaan, koska kilpailijoita oppilaiden ajankäyttöä ajatellen on yhä enemmän ja enemmän.
Lopuksi haluan kiittää Omnian KV-tiimiä ja Mika Heinoa onnistuneista matkajärjestelyistä sekä tietysti myös Erasmusta. Voin lämpimästi suositella Erasmus-hanketta kaikille!
Kirjoittaja on Omnian aikuisten perusopetuksen erityisopettaja.
Omnialaiset maailmalla
Tämä postaus kuuluu Omnialaiset maailmalla -blogisarjaan.