Kesäkuussa sain mahdollisuuden osallistua Erasmus+ -vaihtoon Nizzassa järjestettävälle kurssille, jossa perehdyttiin, miten positiivinen kasvatus voi tukea hyvinvointia ja elämänhallintataitoja. Viikko oli intensiivinen ja antoisa sisältäen opiskelua, uusia kohtaamisia sekä tutustumista Nizzaan ja sen ympäristöön.
Hyvinvointi, vahvuudet ja flow
Työskentelimme viikon aikana sekä itsenäisesti, pareittain, että pienissä ryhmissä. Kurssilla oli lisäkseni osallistujia Espanjasta, Irlannista, Latviasta, Saksasta, Unkarista ja Yhdysvalloista.
Kurssilla syvennyimme positiivisen psykologian perusteisiin. Erityisesti mieleeni jäi Martin Seligmanin PERMA+ -malli (positivepsychology.com), jonka avulla voidaan rakentaa kestävää hyvinvointia ja vahvistaa yksilön voimavaroja. Tutustuimme myös Mihaly Csikszentmihalyin Flow-teoriaan (positivepsychology.com), joka kuvaa tilaa, jossa ihminen on syvästi keskittynyt ja motivoitunut tekemiseensä – tila, joka tukee sekä oppimista että hyvinvointia.
Teimme monipuolisia harjoituksia itsetuntemuksen ja mindfulnessin parissa. Kirjasimme omia vahvuuksiamme, jaoimme ideoita työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi ja harjoittelimme aktiivista kuuntelua. Pohdimme myös omia kokemuksiamme tilanteista, joissa olemme onnistuneet kääntämään haasteet voimavaraksi – eli miten omat vahvuutemme näkyvät toiminnassamme.
Aktiivinen kuuntelu
Kurssilta mieleen jäi erityisesti aktiivisen kuuntelun harjoittaminen. Kurssin alussa tehtiin pariharjoitus, jossa kuuntelimme kollegan esittelyn apukysymysten avulla ja esittelimme hänet ryhmälle niiden pohjalta. Teimme myös kaupunkikävelyn, jossa opettaja kertoi kuhunkin paikkaan liittyvän faktan, ja me opiskelijat kuiskasimme sen eteenpäin toisillemme. Kävelyn päätteeksi kävimme paikat yhdessä läpi ja jaoimme niihin liittyvät tiedot keskustellen. Tämä kollektiivinen ja osallistava menetelmä herätti ajatuksen siitä, miten voisin soveltaa vastaavaa lähestymistapaa omassa opetuksessani.
Nizza ja sen lähiympäristö
Kurssiin kuului myös kaksi opastettua kierrosta kaupungilla. Saimme eloisan kurkistuksen Nizzan historiaan, ruokakulttuuriin ja tapahtumiin. Kaupungin upein näköalapaikka Colline du Château oli suljettu YK:n valtamerikonferenssin liikennejärjestelyiden vuoksi, mutta ehdin onneksi ihailla sieltä avautuvia maisemia vielä ennen lähtöäni.
Viikon aikana ehdin myös tutustua laajemmin Côte d’Azurin eli Ranskan Rivieran maisemiin. Vierailimme kurssikollegani kanssa useissa lähikaupungeissa ja -kylissä, kuten Antibesissa, Èzessä, Monacossa ja Cannesissa. Erityisesti mieleeni jäivät junamatkat, joiden aikana ikkunasta avautui henkeäsalpaava näkymä turkoosinsiniselle merelle, rantaviivalle ja matkan varrella sijainneisiin viehättäviin pikkukyliin. Niihin näkymiin haluan vielä palata.
Viikko Nizzassa oli paljon enemmän kuin pelkkä kurssi – se oli matka kohti syvempää ymmärrystä hyvinvoinnista, vuorovaikutuksesta sekä oppimisen ilosta. Mukaan tarttui paljon uusia ideoita, menetelmiä ja inspiraatiota, joita haluan soveltaa myös omassa työssäni.
"The art of being happy is to be satisfied with what you have." – Saloni Yadav
Teksti ja kuvat: Katja Putkonen, pedagoginen asiantuntija, Espoon työväenopisto