Hyppää pääsisältöön

Opetusprosessien yhdenmukaistamisella taataan työelämän tarpeisiin vastaaminen

Blogi | 21.04.2023
Omnian innovaatiokilpailussa palkittiin innovaatioiden lisäksi potentiaalisia innovaatioita. Ideoita, joita kannustetaan kehittämään ja jotka voivat seuraavassa kilpailussa voittaa vuoden innovaation tittelin.
Kolme ihmistä katsoo kameraan käsissään kukat ja kunniakirja.

Potentiaalisena innovaationa palkittiin kilpailutyö Opetusprosessien yhdenmukaistaminen. Omnian sähköalalla kehitetty toimintatapa tähtää opetuksen laatutason ylläpitämiseen tilanteessa, jossa opettajien vaihtuvuus on melko suurta.

”Opiskelijan, yrityksen ja yhteiskunnan näkökulmasta on oikeus ja kohtuus, että opetus on hyvää ja tasalaatuista. Kun luokka-asteen kaikki opettajat ovat tietoisia toistensa opetuksista, mitä opettaa ja vähän myös, kuinka opettaa, saavat opiskelijat tavoitteellisesti yhtä hyvää opetusta”, toteaa innovaatiota ideoimassa ollut sähkö- ja automaatiotekniikan alan opettaja Juha Turu.

Sähköalalla viranomaismääräykset ovat tiukat ja niiden ymmärtäminen sekä noudattaminen on ammattitaidon ytimessä. Onkin siis tärkeää, että jokaisella Omniasta valmistuneella on yhtäläinen pohjaosaaminen alaltaan.

Kehitystyötä opetusprosessien yhdenmukaistamiseksi on tehty kahden lukuvuoden ajan. Yhteistyötä tehdään kolmen saman vuosikurssin opettajan kesken. Samaa opetusvaihetta opettavat opettajat muodostavat tiimin, joka kokoontuu säännöllisesti. Opetus etenee samalla rungolla ja aikataululla. Myös kokeet ja näytöt ovat yhtenäisiä. Toisinaan opettajat vaihtavat ryhmiä.

”Olemme integroineet opetuksiamme niin, että on keskusteltu ja kartoitettu kuka ja mitä ja milloin opettaa parhaiten”, Turu kuvailee.

Osaamista työelämän tarpeisiin

Innovaatiolla on merkitystä työssä jaksamiseen sekä yhteiskunnan tarpeisiin vastaamiseen. Innovaation avulla voimavarat pystytään käyttämään tehokkaammin ja henkilöstölle luodaan selkeät toimenkuvat. Samalla varmistetaan, että oppiminen vastaa työelämän tarpeisiin.

Innovaatiotyöryhmässä on Juha Turun lisäksi opettaja Juha Suominen sekä opinto-ohjaaja Pia Saksala. Turun mukaan työryhmä syntyi luonnostaan aktiivisista toimijoista. Mukaan haluttiin muitakin kuin opettajia.

Turulla on kokemusta työskentelystä työyhteisössä, jossa yhteistyö ei toimi. Hän arvostaa Omniaa työpaikkana ja haluaakin olla kehittämässä työpaikkaansa vielä paremmaksi.

”Niin osaamisen, ilmapiirin, vetovoiman kuin ympäristönäkökulmien osalta”, Turu summaa.

Kilpailuun kannusti osallistumaan halu kehittää opiskelijoiden osaamista ja siten vaikuttaa yhteiskuntaan laajemminkin.

”Katsomme, että koko Suomi pitää saada Taitajiksi”, Turu kuvailee.

Takaisin ylös
Tagit:
Kehittäminen Omniassa
Kehittäminen
Pedagogiikka