Hyppää pääsisältöön

Huoltajapalautteella kerätään tietoa yhteistyön ja opintojen järjestelyjen sujuvuudesta

Uutinen | 07.05.2024
Kodin ja oppilaitoksen yhteistyö on tärkeää ja tukee opiskelijaa opintojen suorittamisessa. Omniassa toteutettiin alkuvuonna oppivelvollisuusikäisten opiskelijoiden huoltajakysely, joka on yksi keinoista, joilla seurataan huoltajayhteistyön kehittymistä.

Oppivelvollisuuslain mukaan koulutuksen järjestäjän on seurattava oppivelvollisen opintojen edistymistä ja huoltajan tulee oppivelvollisuuslain myötä huolehtia siitä, että nuori hakeutuu perusopetuksen jälkeen toisen asteen opintoihin ja suorittaa oppivelvollisuuden toisella asteella. Huoltaja seuraa opintojen edistymistä ja opiskelijan poissaoloja Wilma-järjestelmän kautta. 

Wilman kautta tapahtuu myös pääosin huoltajien kanssa viestiminen. Tietoa opinnoista ja oppilaitoksen käytänteistä saadaan opettajalta ja tiedotteista. Opintojen alussa järjestettävissä kotiväenilloissa tiedotetaan opintojen suunnittelusta ja opiskelusta sekä kerrotaan ohjauksen, tuen ja opiskeluhuollon palveluista. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden huoltajille on järjestetty viime vuodesta lähtien teemoitettuja Teams-infoja.

Palautteessa korostuu yhteydenpidon merkitys sekä opintojen järjestelyt

Omniassa toteutettiin oppivelvollisuusikäisten opiskelijoiden huoltajakysely helmikuussa. Huoltajapalaute on yksi keinoista, joilla seurataan huoltajayhteistyön kehittymistä. Kyselyssä pyydettiin palautetta Omnian ja kodin väliseen yhteistyöhön, opintojen järjestelyihin, nuorten hyvinvointiin ja kehittämiskohteisiin. 

Kysely lähetettiin Wilma-viestinä noin 3000 huoltajalle. Kyselyyn vastasi 406 ammatillisen koulutuksen, aikuislukion, aikuisten perusopetuksen, tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen sekä kaksoistutkintokoulutuksen opiskelijan huoltajaa.

"Omnian huoltajapalautteen tulokset vuodelta 2024. Tulokset on avattu kuvan jälkeen leipätekstissä"

Palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämisessä. Henkilöstö on käsitellyt huoltajapalautteet koulutuspäällikön johdolla koulutuksittain ja ammatillisessa koulutuksessa tutkinnoittain. Yhteisissä keskusteluissa kehityskohteiksi on nostettu yhteydenpidon lisääminen koteihin, myös silloin kun kaikki menee hyvin. Huoltajat haluavat kuulla ryhmän ja oppilaitoksen arjesta enemmän ja lukuvuoden eri aikoina. 

“Olemme keskittyneet huoltajayhteistyössä erityisesti lukuvuoden alun yhteistyöhön, mutta jatkossa meidän on kehitettävä opintojen aikaista yhteistyötä ja viestintää. Kotiväeniltoja on toivottu myös ei vain opintonsa aloittavien opiskelijoiden huoltajille vaan myös seuraavan vuoden opiskelijoiden huoltajille. Kehittämiskohteeksi nostettiin lisäksi Wilma-järjestelmästä saatavan opintojen seurantatiedon lisääminen,” kertoo palvelupäällikkö Marja-Riitta Lygdman

Tuloksissa ilmenee, että huoltajat kokevat, että opiskelijoita kohdellaan yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti. Lisäksi koetaan, että opiskeluympäristöt ovat pääasiassa turvallisia. Turvallisuuden tunne on kuitenkin laskenut hieman edeltävästä vuodesta. 

Vastauksissa korostui koulutuksittain ja tutkinnoittain vaihtelua yhteistyön sujuvuuteen ja koulutuksen järjestämiseen. Kiitosta tuli opettajille sekä muulle henkilökunnalle mm. nopeasta avusta ja kannustavasta asenteesta. Avoimissa vastauksissa tyytymättömyyttä koettiin kuitenkin myös opetuksen tasoon ja järjestelyihin. Opetuksen toivotaan olevan säännöllistä, lähiopetusta lisättävän ja poikkeamista tiedottamisen selkeää.

Huoltajat ovat tyytyväisiä opinto-ohjauspalveluihin. Myös erityisen tuen palveluihin oltiin melko tyytyväisiä. Kaksoistutkintoa suorittavien opiskelijoiden huoltajat ovat keskiarvoa tyytymättömimpiä nuoren saamaan opintojen tukitoimiin, esimerkiksi erityiseen tukeen ja tukipajoihin. Lisäksi kaksoistutkintoa suorittavien nuorten huoltajat ovat tyytymättömämpiä yhteistyön ja opintojen sujuvuuteen.

Koulutuksissa oli vaihtelua opiskeluterveydenhuollon palveluihin sekä psykologipalveluiden saatavuuteen liittyen. Aikuislukiossa ja tutkintokoulutukseen valmentavassa koulutuksessa koettiin erityisesti tyytymättömyyttä psykologi- ja opiskeluterveydenhuollon palveluihin. 

Huoltajapalautteen NPS-luku eli suositteluindeksi oli 15, mikä vastaa positiivista eli hyvää tulosta. Suosittelijoiden osuus kaikista vastaajista oli 36 % ja arvostelijoiden osuus 20 %. Omniassa seurataan asiakkaiden suositteluhalukkuutta NPS-indeksiluvulla (Net Promoter Score), joka vaihtelee -100…+100 välillä. 

Takaisin ylös
Tagit:
Uutinen
Kehittäminen
Vastuullisuus
Verkostot