Ajankohtaiset

Vinkkejä kesän lämpöön ja säätilan vaihteluihin

Tässä kootusti vinkkejä lämpötilan noustessa hellelukemiin.

Työskenteletkö ulkona tai harrastatko reipasta liikuntaa kesäkeleillä? Kuuman ilman haittoja voi hillitä pitämällä huolta nesteytyksestä, tauottamalla työtä tai liikuntaa ja lähtemällä mieluiten ulos keskipäivän sijaan aamulla tai illalla.

Esimerkiksi pitkäkestoinen liikunta on siis hyvä ajoittaa viileämpään aikaan päivästä, eli aamuun tai iltaan.

Omnia vesipullo.

Huolehdi veden saannista ja suojaudu auringolta

Kesäkuumalla on tärkeää huolehtia riittävästä veden saannista jo ennen kuin tulee janon tunne. Keho nimittäin menettää hikoillessaan suolaa. Hyvä keino pitää huolta suolatasapainosta on syödä riittävästi ja säännöllisesti.

Työskenneltäessä ulkona voi olla  välillä tarpeen katkaista kuumassa oleskelu esimerkiksi ilmastoiduissa tai muuten viilennetyissä tiloissa, tai siirtyä aurinkoisesta paikasta varjoon. Kannattaa myös muistaa, että jos päätä ei suojaa auringolta, saattaa tuloksena olla auringonpistos. Sen oireita ovat esimerkiksi päänsärky, pahoinvointi ja huimaus.

Aurinko voi myös yllättää nopeasti polttamalla ihoa, joten aurinkovoidetta on hyvä olla varattuna aurinkoisille päiville.

Siinä missä jotkut sairaudet pahentuvat kylmässä, on myös helle omiaan pahentamaan erilaisten sairauksien oireilua.

Kuumuus on usein haasteellisempaa kestää etenkin ikäihmisille sekä pienille lapsille. Helteeseen ja sään vaihteluihin on kuitenkin kaikkien syytä varautua ja ottaa huomioon muuttuvan lämpötilan vaikutukset arjessa.

Lämpötila voi kesäisinkin vaihdella paljon jopa saman päivän aikana. Pidä myös mukanasi lämpimämpää vaatetta siltä varalta, että ilma viileneekin yllättäen, joka on varsin tyypillistä Suomen kesässä.

Vaikka jokaisella on vastuu huolehtia omasta hyvinvoinnistaan, kesätyöntekijöiden on hyvä muistaa, että työnantajan vastuu työntekijöiden terveydestä ulottuu myös työpaikan lämpötilaan.

kesäkuva jossa aurinko pilkistää puun lehtien välistä.

Kuuman haittoja työssä voi vähentää

  • käyttämällä kevyttä ja väljää vaatetusta
  • suojautumalla auringolta
  • huolehtimalla veden saannista ilman janoakin
  • syömällä monipuolisesti vaikka ei maistuisikaan
  • tauottamalla työtäsi
  • nukkumalla riittävästi, jolloin elimistö palautuu paremmin kuumakuormituksesta. Anna elimistön palautua seuraavaan työpäivään.

Seuraa myös säätiedotusta, ja muista varautua niin lämpööön kuin vileämpiin päiviin sekä sateeseen. Sateenvarjo ei välttämättä tule mieleen poutasäällä, mutta se on varsin tärkeä asia olla mukana sateen sattuessa kohdalle, aivan kuten hyvät vedenpitävät jalkineetkin.

Tiesitkö, että heinä- ja elokuussa  keskimääriset sademäärät ovat kaikkein suurimmat. Lisää säätilastoja löydät Ilmatieteen laitoksen verkkosivuilta.

Kalevan artikkeli puolestaan kertoo mitä kaikkea kannattaa huomioida kun olet lähdössä lenkille hellepäivänä.

Lisätietoja antaa
Mia Kivelä
Työsuojelu- ja turvallisuuspäällikkö
0468515041
Mia.Kivela@omnia.fi