Ajankohtaiset

Pidä huolta jaksamisestasi työssä ja opinnoissa

Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä. Se vaikuttaa opintojen sujumiseen, tuloksiin sekä opiskelijan ja yhteisön hyvinvointiin. Tutustu opiskelukykyvideon avulla lisää aiheeseen Monenlaisia oppijoita-sivustolla.

Omat voimavarat koostuvat monesta eri tekijästä. Voimavaroilla tarkoitetaan elämäntilannetta, elämänhallinnan taitoja, ihmissuhteita, fyysistä ja psyykkistä terveyttä sekä persoonallisuuteen liittyviä tekijöitä. Persoonallisuuteen liittyviin tekijöihin kuuluvat identiteetti, näkemys itsestä ja omista kyvyistä, taidoista ja niiden riittävyydestä. Loma on hyvä hetki pysähtyä ja tarkastella palautumista sekä omaa arkeaan ja jaksamista tarkemmin.

Vahvista voimavarojasi

Voit vahvistaa omia voimavarojasi monin tavoin. Esimerkiksi näkemys itsestä ja omista kyvyistä voi olla turhan negatiivinen, jolloin opiskelukyky kärsii.

Ajatustottumuksia voi kuitenkin opetella tunnistamaan ja tarvittaessa muuttamaan paremmin jaksamista ja itsetuntoa tukevaksi.

Terveyteen liittyviä käyttäytymistottumuksia, kuten uni-, ruokailu- ja liikuntatottumuksia sekä ajankäyttöä voit myös muuttaa paremmin opiskelukykyä ja jaksamistasi tukevaksi.

Sosiaalisiin suhteisiin kannattaa satsata ja vuorovaikutustaitoja voi opetella.

Myös lomalla on tärkeä merkitys jaksamiselle. Lomalla on usein enemmän aikaa ystäville ja perheelle – käytä se hyödyksi! Hyvässä seurassa monet kokemukset ovat ikimuistoisempia, ja muiden seura auttaa myös irrottautumaan arjesta ja mahdollisista työhön liittyvistä ajatuksista.

Aivotutkija Minna Huotilaisen vinkit loman aikana:

  • Ota irtiotto heti loman alkuun: älä jää vellomaan työajatustesi kanssa, vaan ajoita lomareissu ulkomaille tai vaikka mummolaan heti loman alkuun. Jos tämä ei ole mahdollista, tee fyysistä eroa arkeen valitsemalla esimerkiksi pyörä työmatkabussin sijaan tai käymällä vaikka eri ruokakaupassa kuin arkena.
  • Uni kuntoon: loma on hyvää aikaa kokeilla, mikä on itselle paras unen pituus ja miten esimerkiksi voisi parantaa nukahtamista ja unen laatua. Ei ole niin väliä, mihin aikaan herää tai menee nukkumaan, kunhan menee nukkumaan ja herää mahdollisimman samoihin aikoihin joka päivä.
  • Kokeile jotain uutta: loma on erinomaista aikaa kokeilla uusia harrastuksia. Uutta oppimalla ja kokeilemalla saa ajatukset pois työstä ja palautuu paremmin. Erityisesti musiikin soittaminen ja tanssiminen edesauttaa aivojen palautumista.
  • Auta itsellesi tärkeässä asiassa: omaa lomaa ei välttämättä halua käyttää sukulaisten talon maalaamiseen, mutta fyysinen ja konkreettinen hyvän tekeminen kannattaa, varsinkin heti loman alussa. Toisten auttaminen on ihmisille luontaista tekemistä. Täten auttamalla muita meille tärkeissä asioissa, oli se sitten tekemällä hyväntekeväisyyttä tai auttamalla taloyhtiön talkoissa, luo onnellisuutta itselleen.
  • Muista myös levätä ja olla yksin, jos koet sitä kaipaavasi.

Toivotaan tälle kesälle aurinkoisia kelejä, lämpimiä uimavesiä ja leppoisaa tuulta. Vietä ihana kesäloma! 

Tutustu Omnian palveluihin ja opiskeluterveydenhuollon tarjoamaan tukeen

Loma ei vielä ala kaikilla. Kesällä Omniassa on paljon toimintaa eri koulutuksissa ja palveluissa, ja osa opiskelee työssäoppien.

InfoOmnia neuvoo, ohjaa ja palvelee hakijoita ja opiskelijoita koko kesän.

Koko Omnian henkilökunta tarjoaa mahdollisuuksia ja neuvoja jotta opiskelusi olisi mahdollisimman antoisaa.

Opiskelijoiden yhteiset palvelut -sivuiltamme löydät hyödyllisiä linkkejä.

Ohjaus ja tuki -sivuilta löydät kootusti tiedot opiskelijaterveydenhuollon ja muiden työntekijöiden yhteystietoja.

Vastuuopettajan ja muun opetushenkilöstön lisäksi saat ohjausta ja tukea koko opintojesi ajan myös erityisopettajilta, kuraattoreilta, opinto-ohjaajilta, psykologeilta, terveydenhoitajilta sekä oppilaitospastorilta.

Lisätietoa aiheesta löydät myös mm. Nyyti Ry:n Opi elämäntaitoa-osiosta.

Lisätietoja antaa
Mia Kivelä
Työsuojelu- ja turvallisuuspäällikkö
0468515041
Mia.Kivela@omnia.fi