Ajankohtaiset

Osaamiskiihdyttämön valmistelu alkoi Otaniemessä

Osaamiskiihdyttämö tarjoaa matalan kynnyksen oppimispaikan espoolaisille, jotka haluavat päivittää ja kehittää digiosaamistaan. 

”Tilat on tarkoitus tehdä valmiiksi syys- ja lokakuussa. Koko tilasta tehdään älykäs kiinteistö, jonka suunnittelussa ja toteutuksessa opiskelijat ovat mukana. Niin tulevien käyttäjien kuin ulkopuolisten asiantuntijoiden ajatuksia kuullaan”, kertoo Osaamiskiihdyttämön projektijohtaja Heidi Rajamäki-Partanen

Osaamiskiihdyttämön kohderyhmiä ovat esimerkiksi seniorit, hyvin koulutetut 40­-50-vuotiaat, maahanmuuttajat, työssäkäyvät, työelämästä vapautuvat sekä yritykset.

”Visiona on, että tulevaisuudessa jokaiselle oppijalle räätälöidään yksilöllinen opintopolku tekoälyn avulla”, Rajamäki-Partanen selvittää.

Lisäksi oppimista tuetaan digitaalisten kaksosten, IoT:n (Internet of Things) ja koneoppimisen avulla.

”Otaniemen metroaseman läheisyyteen toteutettava tila on helposti saavutettavissa ja kehittyy yhdessä asiakkaiden toiveiden ja ideoiden kanssa”, koulutuskuntayhtymän johtaja Sampo Suihko toteaa.

Opiskelijat kunnostavat Otaniemessä tiloja käyttövalmiiksi Osaamiskiihdyttämön toiminnalle.
Kiinteistöalan opiskelijat Al-Sultani Taleb, Ibrahim Alik, Hazem Muhammed Ali ja Yakub Mohaimen tarkastivat Osaamiskiihdyttämön tilat.

Opiskelijat pääsevät tositoimiin

Tilojen valmistelu alkoi viime viikolla, kun tilat tarkastaneet kiinteistöalan opiskelijat tekivät havaintoja puutteista ja korjattavista seikoista kouluttaja Leo Lehtosaaren opastuksella.

”Perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinto-opiskelijat ovat mukana Osaamiskiihdyttämön robotiikassa sekä älykkään kiinteistön ja älykkään ja turvallisen arjen luomisessa”, Lehtosaari kertoo.

Näyttötutkintoaan suorittamassa olleiden opiskelijoiden huomio kiinnittyi kiinteistön valaistukseen, ilmastointiin ja siisteyteen.

Heidi Rajamäki-Partanen painottaa, että Osaamiskiihdyttämö on ainutlaatuinen oppimisympäristö myös valmistumisvaiheessaan.

”Monien eri alojen opiskelijat pääsevät tilojen valmisteluvaiheessa tekemään sellaista työtä, johon luokkahuoneopetuksessa ei ole mahdollisuutta”.