Ajankohtaiset

Omnian Osaamiskeskuksen avajaisissa iloittiin yhteistyöstä ja tuloksista

Omnian Osaamiskeskuksen tupaantuliaisissa 5. syyskuuta kiiteltiin erityisesti aitoa yhteistyötä Espoon kaupungin, TE-palvelujen ja Omnian kesken.

Omnian Osaamiskeskus maahanmuuttajille on tavoittanut tähän mennessä noin 300 asiakasta, joista 10 prosenttia on työllistynyt. Lisäksi moni on löytänyt polun koulutukseen ja ammattiin tai esimerkiksi työkokeiluun.

Palvelupäällikkö Annukka Jamiston mukaan keskeistä toiminnassa on aito yhteistyö toimijoiden kesken.

”On hienoa, miten eri toimijat ovat aidosti tuoneet yhteiseen pöytään panoksensa ja oman näkökulmansa”, Jamisto kiitteli tilaisuuden avaussanoissa.

Kuntayhtymän johtaja Sampo Suihko korosti Osaamiskeskuksen merkitystä hyvinvointia edistävänä palveluna ja iloitsi siitä osana Omnian toimintaa.

”Omnian vaikutus hyvinvoinnin esteistä poistettaessa on valtava, kun otetaan huomioon oppilaitoksen opiskelija- ja henkilöstömäärä”, hän totesi.  

Vahvasti vaikuttavaa

Uudenmaan TE-toimiston maahanmuuttoasioiden päällikkö Tuija Soininen totesi, että Osaamiskeskukset ovat osa palvelurakenteita, jotka muotoituivat vuoden 2015 pakolaiskriisin seurauksena.

”Osaamiskeskukset ovat tavoittaneet pitkään Suomessa asuneita asiakkaita, joita kotoutumisjakson palvelut eivät enää kosketa.  Maahanmuuttajilla voi olla taustallaan paljon työllistymisen yrityksiä ja pettymyksiä eivätkä verkostot ole samanlaiset kuin kantasuomalaisilla. Tähän tilanteeseen Osaamiskeskukset vastaavat osaltaan.”

Espoon kaupungin maahanmuuttoasioiden päällikkö Teemu Haapalehto korosti Osaamiskeskuksen merkitystä Espoossa, jossa väestö kasvaa nopeasti maahanmuuton seurauksena.

”Kasvu on ollut arvioitua nopeampaa, ja vieraskielisen väestön määrä lisääntyy jatkuvasti. On kaikkien kannalta hyvä, että tällainen palvelu on tarjolla”, hän sanoi.

Tilaisuudessa kuultiin myös Omnian Osaamiskeskuksen asiakkaita, jotka olivat päässeet opiskelemaan tai valmistuneet ammattiin.