Ajankohtaiset

Hyvät vinkit etäopiskeluun ja hyvinvointiin poikkeustilanteessa

Poikkeustilanteessa tunteet voivat vaihdella päivästä toiseen. Suomen mielenterveys ry:n (Mieli ry) johtava asiantuntija Meri Larivaara sanoo, että olennaista on ymmärtää ja hyväksyä omat tunteensa, se, että virusepidemian tuoma epävärmuus kuormittaa. Ota tarvittaessa etäisyyttä uutisvirtaan ja irtiotto somesta. Sosiaaliset suhteet ja merkityksellisyyden kokemus ovat myös tärkeitä.

Vinkkejä etäopiskelupäiviin

  1. Aamurutiinit ovat tärkeitä: Herää ajoissa ja hoida aamutoimesi niin kuin normaalistikin. Laita kello soimaan, syö aamupala ja pue päällesi päivävaatteet. Se helpottaa sinua asettumaan työskentelyrooliin ja pääset nopeammin työskentelyyn käsiksi.
  2. Tee aamulenkki. Jos olet tottunut pieneen kävelyyn tai pyöräilyyn kouluun päästäksesi, tee nytkin ainakin pieni happihyppely ennen työskentelyn aloittamista. Tee sama myös työskentelyn päätteeksi. 
  3. Rauhoita opiskelusi. Varaa itsellesi työskentelytila. Järjestä itsellesi sopiva pöytä ja tuoli rauhallisessa ympäristössä, jossa televisio ei pauhaa taustalla ja pikkusisarukset eivät roiku jaloissasi. Voit myös sopia muun perheesi kanssa, että silloin, kun sinulla on kuulokkeet päässäsi, sinua ei saa häiritä. Muista ergonomia. 
  4. Pidä taukoja. Koulussa ja työpaikalla on tauot, jolloin liikut paikasta toiseen, juttelet kavereiden kanssa, syöt välipalaa ja niin edelleen. On tärkeää tauottaa myös itsenäinen työskentely noin 45 min välein pienillä tauoilla. Muista jaloitella ja liikkua tauoilla! Palaa työhön napakasti tauon jälkeen. 
  5. Syö monipuolisesti. Yritä panostaa lounaisiin niin, että saat terveellisen aterian joka päivä. Montaa viikkoa ei jaksa pelkillä nuudeleilla. 
  6. Keskity. Kun opiskelet, työskentele tiivisti asian parissa ilman Netflixiä, pelikoneita tms. Jätä kännykkäsikin toiseen huoneeseen, jos puhelin häiritsee työskentelyäsi. Sulje pelit läppäriltäsi. Kun olet hommasi hoitanut, olet vapaa nauttimaan sarjoista, peleistä jne. hyvällä omallatunnolla! 
  7. Nauti vapaa-ajasta. Käytä se aika, minkä säästät koulumatkoissa, ystäville, perheelle ja harrastuksille (niille, joita voit tehdä kotona). Ei ole tarkoitus, että opiskelet vapautuvan ajan, vaan nyt sinulla on enemmän aikaa tehdä niitä asioita kotona, joita et yleensä ehdi tehdä. 
  8. Ole yhteydessä ystäviisi. Ole jokaisen päivän aikana kontaktissa johonkin ystävääsi tai työporukkaan. On tärkeää, että juttelet myös kouluun liittymättömistä asioista ja että kaikki keskustelut eivät ole vakavia. On myös hyvä olla videoyhteydessä toisten kanssa, sillä mikään ei piristä niin kuin ystävän tai työkaverin hymy! 
  9. Sairaana ei pidä työskennellä. Jos tunnet olosi kipeäksi tai sairastut, silloin on syytä levätä ja siirtää opiskelut myöhemmäksi. Palaat opiskelujen pariin, kun olet taas terveenä. Ole yhteydessä opettajaasi niin saat ohjeet, miten korvaat puuttuvat tehtävät tai muut kurssityöt. 
  10. Ota yhteyttä, kun tarvitset tukea. Voit aina olla yhteydessä koulutuksen järjestäjään, kun haluat kysyä jotain. Lisäksi koko ajan tuotetaan enemmän digitaalisia kohtaamispaikkoja ja tahoja, joihin olla yhteydessä myös muissa kuin kouluun liittyvissä asioissa. 

Tarvittaessa hyödyllisiä puhelinnumeroita ja nettipalveluita

Lisätietoja antaa
Erja Kumpulainen
Toimialarehtori
0401264872
Erja.Kumpulainen@omnia.fi