Ajankohtaiset

Arjen valinnoilla voit vaikuttaa jaksamiseen

Pienilläkin arkisilla valinnoilla on vaikutusta siihen, miten voimme ja jaksamme. Esimerkiksi säännöllinen ateriarytmi auttaa jaksamaan.

Päivittäiset ruoka-ajat voi suunnitella yksilöllisten tottumusten mukaan omaan elämänrytmiin sopiviksi. Suositeltavaa kuitenkin on, että ruokarytmi olisi säännöllinen, eikä ruokailujen väli venyisi liian pitkäksi. Säännöllinen ateriarytmi vähentää napostelua, pitää verensokerin tasaisena ja hillitsee nälän tunnetta.

ruokalautanen.

Vireyden ja hyvinvoinnin kannalta ruokailussa kannattaa huomioida säännöllisen ateriarytmin lisäksi:

  • normaali annoskoko
  • monipuolinen ruokavalio
  • muista myös juoda vettä riittävästi päivän mittaan.

Arvosta omaa ja muiden kehoa

Arvosta omaa kehoa syömällä terveellisesti ja huolehtimalla myös liikunnasta. Keskiviikkoisin ja torstaisin Etä-Liikkuvan liikuntaryhmiin voit osallistua verkon välityksellä.

Oma keho on jokaisen henkilökohtainen asia. Kunnioitetaan kaikkia ihmisiä siten, että ei komentoida negatiiviseen sävyyn omaa tai toisen ulkonäköä.

Syömishäiriöliitto on jo vuosien ajan kampanjoinut Älä laihduta -päivänä laihdutuskulttuurin ja liiallisen kapeiden kehoihanteiden kyseenalaistamisen puolesta. Keskiviikkona 6.5. vietetään jälleen Älä laihduta -päivää.

Syömishäiriöliiton somekanavilla julkaistaan 4. – 8.5. päivittäin painopuheeseen ja laajemminkin paino- ja kehosuhteeseen liittyviä postauksia, ja haastetaan seuraajia kertomaan omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan aiheesta.

Linkkivinkkejä ruoka-aiheesta:

Lisätietoja antaa
Mia Kivelä
Työsuojelu- ja turvallisuuspäällikkö
0468515041
Mia.Kivela@omnia.fi