Käyttäjätunnus ja salasana

Omnian käyttäjätunnus on avain moniin palveluihin kuten Omnian tietokoneille, Moodleen ja sähköpostiin. Unohditko tai vanhentuiko salasanasi? Haluatko vaihtaa salasanasi? Näihin kysymyksiin löydät vastauksen täältä.

Käyttäjätunnuksesi on sama kuin opiskelijanumerosi ja se voidaan palvelusta riippuen kirjoittaa kahdessa eri muodossa - opiskelijanumero tai opiskelijanumero(at)omnia.fi. Käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan.

Salasana on voimassa 180 päivää. Ellei salasanaa uusita ajoissa, tunnuksen käyttö estyy.

Unohtuneen tai vanhentuneen salasanan uusiminen

Salasanan voit uusia mistä tahansa, lähes kaikilla laitteilla tämän ohjeen avulla.

  1. Avaa selain osoitteeseen oma.omnia.fi. Omnian tietokoneella pääset sivulle kirjautumalla Windowsiin käyttäjänimellä aktivointi ja salasanalla aktivointi.
  2. Napsauta Olen unohtanut salasanani tai se on vanhentunut.
  3. Täytä pyydetyt tiedot ja napsauta Lähetä varmennekoodi.
  4. Täytä puhelimeesi lähetetty varmennekoodi ja luo uusi salasana.

Onnistuneen uusimisen jälkeen voit kirjautua Omnian palveluihin uudella salasanallasi. Huomioithan että uuden salasanan päivittyminen Moodleen kestää noin 10 minuuttia. Ongelmatilanteessa ota yhteyttä InfoOmniaan tai Helpdeskiin.

Voit myös halutessasi uusia salasanasi InfoOmniassa tai Helpdeskissä. Tarvitset mukaasi kuvallisen henkilöllisyystodistuksen.

Not fluent in finnish?

Not to worry, you can switch OmaOmnia to english. Below you can find guides in other languages.

PDF iconHow to renew my expired or forgotten password

PDF iconPersiankielinen salasanan uusimisen ohje

Salasanan vaihto

Salasanan voit vaihtaa helposti tämän ohjeen avulla.

  1. Avaa selain osoitteeseen oma.omnia.fi ja kirjaudu omilla tunnuksillasi palveluun.
  2. Valitse vasemmasta valikosta Salasanan vaihto ja seuraa ohjeita.

Onnistuneen vaihdon jälkeen voit kirjautua Omnian palveluihin uudella salasanallasi. Huomioithan että uuden salasanan päivittyminen Moodleen kestää noin 10 minuuttia. Ongelmatilanteessa ota yhteyttä InfoOmniaan tai Helpdeskiin.

Uuden käyttäjätunnuksen aktivointi

Ennen kuin voit käyttää Omnian käyttäjätunnusta, se täytyy aktivoida.

  1. Kirjaudu Omnian tietokoneelle käyttäjänimellä aktivointi ja salasanalla aktivointi. Omaa laitetta käyttäessäsi avaa selain osoitteeseen oma.omnia.fi.
  2. Kirjaudu OmaOmniaan käyttäjätunnuksellasi sekä väliaikaisella salasanallasi.
  3. Tarkista tietosi, tutustu ja vahvista hyväksyväsi käyttösäännöt sekä luo uusi salasana.

Ellet ole täysi-ikäinen, huoltajan on allekirjoitettava ilmoittautumislomake joka palautetaan opintotoimistoon. Kun opintotoimisto on käsitellyt tiedot, voit aktivoida tunnuksesi. Lisää tietoa lomakkeesta saat InfoOmniasta.

Salasanavaatimukset

Omnian käyttäjätunnuksen salasana on henkilökohtainen, eikä sitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.

Salasanassa tulee olla vähintään 10 ja enintään 20 merkkiä. 

Salasanassa pitää olla merkkejä  vähintään kolmea eri merkkiluokasta (isot kirjaimet, pienet kirjaimet, numerot, erikoismerkit).

  • Iso kirjain:  A, B, C…Z
  • Pieni kirjainen: a, b, c…z
  • Numerot: 0-9
  • Erikoismerkit: vain tavuviiva (-) ja alaviiva (_) ovat sallittuja erikoismerkkejä
  • Skandinaaviset (Ä, Å, Ö, ä, å, ö), aksenttimerkit (á, é, ó ü) tai muut kirjaimet ei ole sallittuja

Lisäksi salasana ei saa sisältää käyttäjän omaa nimeä, käyttäjätunnusta, sähköpostiosoitetta tai osaa näistä.

Salasanat ovat voimassa 180 päivää (kuusi kuukautta), jonka jälkeen käyttäjän tulee uusia salasana.

Salasanat ovat voimassa vähintään yhden (1) päivän.

Salasana ei saa olla sama kuin 5 edellistä salasanaa.

Käyttäjätunnuksen sulkeutuminen opintojen päättyessä

Käyttäjän on itse huolehdittava ennen käyttöoikeuden päättymistä omien tiedostojen talteenottamisesta. Käyttäjän tunnus lukittuu automaattisesti käyttöoikeuden päättymisen jälkeen ja käyttäjän tiedostot sekä sähköpostit poistetaan 90 päivän kuluttua tunnuksen lukittumisesta, eikä niitä ole mahdollista palauttaa.

Muista huolehtia siitä että tallennat kaikki tarpeelliset tiedostosi sekä sähköpostisi esimerkiksi muistitikulle tai henkilökohtaiseen pilvipalveluun, kuten OneDriveGoogle Drive, MEGA tai Dropbox.

Lisätietoja antaa
Helpdesk
+358400223112
ithelp@omnia.fi

Lisätietoa:
Helpdesk-sivut