Liikunnan tasokuvaukset ja liikunta-aurinko

Tutustu liikunnan tasokuvauksiin ja liikunta-aurinkoon ja löydä itsellesi sopiva taso

Liikunnan taitotasot

Liikunnan taitotasot kertovat minkälaista osaamista kurssille osallistumiseen tarvitset.

A Helppo
Kurssilla tehdään yksinkertaisia harjoituksia, joihin ei tarvita aiempaa kokemusta

B Keskitaso
Kurssille osallistumiseen suositellaan lajin perusteiden osaamista.

C Haasteellinen
Kurssille osallistumiseen tarvitset aiempaa kokemusta lajista.

Liikunnan kuormittavuus

1 Kevyt
Fyysisesti helppo. Sopii kaiken kuntoisille.

2 Keskitaso
Fyysisesti keskitasoa, sopii peruskuntoisille. Sisältää myös voimaa vaativia harjoituksia, joille annetaan vaihtoehtoja.

3 Raskas
Fyysisesti haastava harjoitus. Sopii hyväkuntoisille.

Liikunta-aurinko

Liikunta-aurinko ja sen keskustan lohkot havainnollistavat liikunnan erilaisia vaikutuksia. Kun valitset omaan liikunta-aurinkoosi säteitä jokaisesta lohkosta, saat kaikki liikunnan tuomat hyödyt käyttöösi. Lisäksi liikunta-aurinko auttaa hahmottamaan omaa liikunnan harrastamista.

Liikunta-auringon lohkot:

Kuntoa kevyemmin: Kurssit, jotka ovat tässä lohkossa, kehittävät peruskuntoa. Tarkemmin sanottuna sydän- ja verisuoniterveys kohenee ja lihasten kestovoima paranee. Jo yksittäinen liikuntakerta kohtuullisella teholla saa positiivisia lyhytaikaisia vaikutuksia aikaiseksi mm. lepoverenpaineeseen, sokeri- ja rasvaaineenvaihduntaan, aivojen välittäjäaineiden erittymiseen ja stressihormonien erittymiseen. 

Hikoile ja hengästy: Hikoile ja hengästy -kursseilla liikunta on tehokasta ja nimensä mukaisesti siellä hikoillaan ja hengästytään. Säännöllisen harrastamisen myötä lihakset vahvistuvat ja hapenottokyky paranee. Tarkemmin sanottuna sydämen iskutilavuus kasvaa, valtimoista tulee elastisempia ja hapen käyttöelimistössä tehostuu. Lihaksista tulee vahvemmat ja kiinteämmät. Tiesitkö, että samalla kun kunto kohenee, paranee myös kyky palautua fyysisestä rasituksesta. Kuntoliikunta siis parantaa myös palautumiskykyä.

Liikkuvuus ja kehonhallinta: Lohkon kurssit kehittävät lihasten ja sidekudosten joustavuutta. Nivelten liikelaajuudet ylläpysyvät tai kasvavat. Harjoittelun myötä nivelten liikeradat notkistuvat ja lihasten kiristykset helpottavat.  

Palautuminen ja elpyminen: Nappaa liikunta-aurinkoosi myös palautumisen ja elpymisen säteitä! Kurssit, jotka ovat tässä lohkossa, edistävät kehon voimavarojen palautumista kuormituksesta. Stressi on hyvä katkaista palauttavalla ja elvyttävällä harjoittelulla, jotta stressin negatiiviset vaikutukset eivät pääse rasittamaan kehoa ja mieltä. Anna itsellesi hetki aikaa ja voi paremmin.

Miltä sinun liikunta-aurinkosi näyttää? Voi olla, että saat arjessasi säteitä johonkin lohkoon, mutta esimerkiksi ”palautuminen ja elpyminen” ja ”hikoile ja hengästy” jää uupumaan. Täydennä liikunta-aurinkoasi työväenopiston kursseilla. Anna liikunta-aurinkosi paistaa kirkkaasti, monen säteen voimalla ja voi hyvin!

PDF iconLiikunnan tasokuvaukset ja liikunta-aurinko

Lisätietoja antaa
Taina Avo
Suunnittelijaopettaja
0503740116
Taina.Avo@omnia.fi
Mia Nirhamo
Pedagoginen asiantuntija
0406207134
Mia.Nirhamo@omnia.fi
Piia Surakka
Suunnittelijaopettaja
0468773313
Piia.Surakka@omnia.fi