Vastaanottovirkailija on asiakaspalvelualan ammattilainen.
Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto

Vastaanottovirkailija

”Työhön tarvitaan palveluasenne, joka lähtee sydämestä. Silloin olemme aidosti kiinnostuneita asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Yksikään päivä ei ole samanlainen.”

– Kouluttaja Minna Naukler, Omnia

Vastaanottovirkailijan työn näkyvin osa on hotellivieraiden huonevarausten tekeminen, sisään kirjaaminen ja lähtöselvitys. Mutta on tämän monipuolisen asiakaspalvelijan työ paljon muutakin! Vastaanottovirkailija työskentelee osittain myös vartijana, kun hän huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta ja hyvinvoinnista, sekä onnistuneesta palvelukokemuksesta.

Opinnot Omniassa koostuvat majoitus- ja ravitsemispalveluista, asiakaspalvelusta ja myynnistä, sekä vastaanoton asiakaspalvelusta. Kokonaisuutta täydentämään voit valita majoitusliikkeen varaustoimintoja, kahvilapalveluita, kokouspalveluita, juomien myyntiä ja tarjoilua, sekä pikaruokapalveluita.

Kielitaitoinen asiakaspalvelun monitaituri viihtyy vilkkaassa ja kansainvälisessä työympäristössä. Hyvä ja monipuolinen kielitaito on vastaanottovirkailijan työssä välttämätön. Omniassa on tarjolla useita vieraita kieliä, ja niitä opettavat ammattitaitoiset kieltenopettajat.

Hyvä vastaanottovirkailija on motivoitunut, oma-aloitteinen, palveluhenkinen ja luonteva asiakkaita palvellessaan: hän osaa ottaa asiakkaan toiveet huomioon. Joukkuepelaajahenkeä tarvitaan, koska vastaanottovirkailijat työskentelevät osana tiivistä työyhteisöä.

Vastaanottovirkailijat työskentelevät hotelleissa, matkailu-, kokous- ja kongressipalveluja tarjoavissa yrityksissä, kylpylöissä, terveys- ja hyvinvointipalveluja tarjoavissa yrityksissä, sekä yritysten aula- ja kokouspalveluissa.

Hotellien vastaanottojen paikoista käydään kovaa kilpailua, ja aluksi monet työskentelevätkin hotellien aamiaisilla, kokouspalveluissa, tai kahviloissa. Omnian tarjoama koulutus vastaa suurelta osin tarjoilijan koulutusta, joten vastaanottovirkailijaksi valmistuvat voivat hyvin työskennellä myös tarjoilijan tehtävissä.

Suoritus­vaihtoehdot

Kenelle?

Hotellialasta  ja asiakaspalvelutehtävistä kiinnostuneet.

Haku koulutukseen
20.9.2017 - 12.11.2017

Hae koulutukseen täyttämällä lomake.

Opiskelijavalinta

Valinta tehdään hakemuksen tietojen pohjalta. Täytä siis hakemuksesi huolellisesti.

Hakijan odotetaan tutustuvan valintainfon materiaaleihin.

Hakeutumista koskevat tiedustelut haku@omnia.fi

Koulutusaika
11.1.2018 - 31.12.2019

Opetusta on päivisin klo 09.15-14.00  lukujärjestyksen mukaan. Koulutuksessa tärkeässä roolissa työpaikalla tapahtuva oppiminen, joka tehdään hotelli-alan työaikojen mukaan päivisin, iltaisin ja viikonloppuisin.

Opiskeluaika määräytyy henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.

Kielivaatimukset

Hakijat, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai kielitaitoa ei ole muuten voitu todentaa, kutsutaan sähköpostitse kielikokeeseen (taso B1.1)

Toteutus

Opetus muodostuu lähiopetuksesta, etätehtävistä, verkko-opinnoista, itsenäisestä työskentelystä sekä työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Työpaikalla tapahtuva oppiminen tehdään hotellialan työaikoina päivisin, iltaisin ja viikonloppuisin.

Opiskelijalle laaditaan koulutuksen alkaessa henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma.

Koulutuksen sisältö

Tutkintoon sisältyy kolme pakollista ja kolme valinnaista tutkinnon osaa.

Pakolliset tutkinnonosat:

  • Majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimiminen
  • Asiakaspalvelu ja myynti
  • Vastaanoton asiakaspalvelu

Valinnaiset tutkinnonosat:

  • Kokouspalvelut
  • Majoitusliikkeen varaustoiminnot
  • Á la carte-tarjoilu
  • Tilaus- ja juhlatarjoilu
  • Juomien myynti ja tarjoilu
  • Kahvilapalvelut
  • Pikaruokapalvelut
  • Yritystoiminnan suunnittelu
Hinta

Koulutus on maksuton.

Lisätietoja antaa

Kouluttaja Minna Naukler
p. 046 851 5087, minna.naukler@omnia.fi

Opinto-ohjaaja Katja Kallionpää
p. 046-851 5085 katja.kallionpaa@omnia.fi