Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto

Tarjoilija

”Tarjoilijalla pitää olla halu tehdä asiakaspalvelutyötä. Sydämestä lähtevä asenne tuntuu ja näkyy asiakkaalle!”

– Kouluttaja Jaana Karvinen, Omnia

Tarjoilijan työ on monille tuttu – asiakkaan näkökulmasta. Tarjoilun perussäännöt, tapakulttuuri, asiakkaan kohtaaminen ja puhuttelu, kattaminen, viinipullon avaaminen ja juomatietous ovat tarjoilijan ammattitaidon ydintä.

Tarjoilijan koulutuksessa suurin osa opista kertyy tekemällä käytännön työtä. Omnia tarjoaakin mahdollisuuksia päästä työn makuun jo osana opintoja: aivan alkuun harjoitellaan opetuskeittiössä, jossa tulevat kokit valmistavat ruuan ja tarjoilijat tarjoilevat. Myöhemmin harjoittelu jatkuu Omnian omassa ravintolassa, Ravintola Henricuksessa.

Kannustamme Omniassa opiskelijoita osallistumaan kilpailutoimintaan. Nuorille järjestettävän vuosittaisen Taitaja-kilpalun lisäksi kilpaillaan kovatasoisessa ravintola-alan oppilaitosten välisessä kilpailussa. Omniasta lähtee vuosittain kymmeniä hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijoita kansainväliseen vaihtoon.

Lue mitä Omnian tarjoilijaopiskelijat kertovat kokemuksistaan.

Tarjoilijalta kysytään joustavuutta sekä työaikojen, että työn sisällön suhteen. Työtehtävät voivat vaihdella joskus saman työpäivänkin aikana. Hyvä tarjoilija on motivoitunut, oma-aloitteinen, palveluhenkinen ja luonteva asiakkaita palvellessaan: hän osaa ottaa asiakkaan toiveet huomioon.

Joukkuepelaajahenkeä tarvitaan, koska tarjoilijat työskentelevät tiiviissä yhteistyössä muun keittiö- ja ravintolahenkilökunnan kanssa.

Tarjoilijat työskentelevät lukuisissa erityyppisissä ravintoloissa. Työpaikkoja on fine dining -ravintoloiden ohella ketjuravintoloissa ja liikenneasemilla. Vilkas kahvilakulttuuri on avannut tarjoilijoille työpaikkoja myös kahviloihin.

Tarjoilijoiden työllisyysnäkymät ovat hyvät ja osaavasta henkilöstöstä on pulaa. Monet tarjoilijat työllistyvät henkilöstönvuokrausyritysten kautta.

Suoritus­vaihtoehdot

Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu ravintola-alasta ja asiakaspalvelutehtävistä kiinnostuneille.

Haku koulutukseen
20.9.2017 - 12.11.2017

Hae koulutukseen täyttämällä lomake.

Opiskelijavalinta

Valinta tehdään hakemuksen tietojen pohjalta. Täytä siis hakemuksesi huolellisesti.

Hakijan odotetaan tutustuvan valintainfon materiaaleihin.

Hakeutumista koskevat tiedustelut haku@omnia.fi

Koulutusaika
11.1.2018 - 31.5.2019

Opetusta on päivisin klo 9.15-14.00 lukujärjestyksen mukaan. Koulutuksessa tärkeässä roolissa on työpaikalla tapahtuva oppiminen, joka tehdään ravintola-alan työaikoina päivisin, iltaisin ja viikonloppuisin.

Opiskeluaika määräytyy henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.

Kielivaatimukset

Hakijat, joiden äidinkieli on muu kuin suomi tai kielitaitoa ei ole muuten voitu todentaa, kutsutaan sähköpostitse kielikokeeseen (taso B1.1)

Toteutus

Koulutus muodostuu lähiopetuksesta, etäopinnoista ja verkko-opinnoista sekä työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Työpaikalla tapahtuva oppiminen tehdään ravintola-alan työaikoina päivisin, iltaisin ja viikonloppuisin.

Opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma.

Koulutuksen sisältö

Tutkintoon sisältyy kolme pakollista ja kolme valinnaista tutkinnon osaa.

Pakolliset tutkinnonosat:

Majoitus- ja ravitsemispalveluissa toimiminen

Asiakaspalvelu ja myynti

Annosruokien ja juomien tarjoilu

Valinnaiset tutkinnonosat:

Kokouspalvelut

Á la carte-tarjoilu

Tilaus- ja juhlatarjoilu

Juomien myynti ja tarjoilu

Kahvilapalvelut

Pikaruokapalvelut

Yritystoiminnan suunnittelu

Hinta

Koulutus on maksuton.

Muuta tietoa

Opinto-ohjaaja Satu Mähönen

p. 040-126 7446, satu.mahonen@omnia.fi

Kouluttaja Jaana Karvinen
p. 046 851 5772, jaana.karvinen@omnia.fi