Sihteerin ammattitutkinto (toimisto-, myynti ja markkinointi-, tai taloussihteeri)

Can do -asennetta ja valmiutta hypätä mihin tahansa tilanteeseen milloin tahansa tarvitaan sihteerin työssä. Omnian sihteerin opinnoissa kasvaa paitsi asenne, myös tiedot ja taidot ripeässä tahdissa.

Koulutuksessa saat vahvan perustan sihteerinä toimimiseen, sekä sisäiseen ja ulkoiseen asiakaspalveluun. Oman suuntautumisesi mukaan syvennät osaamistasi viestintään, myyntiin ja markkinointiin, taloushallintoon, tai henkilöstöpalveluihin.

Liike-elämän teoriat ja käytännön tekeminen työssä limittyvät huomaamatta ja tekemisen meininki on päällä koko opiskelun ajan.

Sihteeriltä kysytään järjestelmällisyyttä, oma-aloitteisuutta, hyvää kieli- ja tietotekniikan osaamista, sekä organisointi- ja stressinsietokykyä. Ammattitaitoiselta sihteeriltä löytyy myös bisnesälyä ja erinomaiset viestintätaidot.

Sihteerit työskentelevät erilaisten yritysten, yhteisöjen, virastojen ja laitosten palveluksessa sekä julkisella, että yksityisellä sektorilla.

Sihteerin työ ja toimenkuva on takavuosiin verrattuna hyvin erilaista. Ammattinimikkeet ja työtehtävät muuttuvat nopeasti. Kansainväliset toimintaympäristöt ja verkostoituneet työyhteisöt ovat tulevaisuudessa sihteerin työssä enemmän sääntö kuin poikkeus.

Suoritus­vaihtoehdot

Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu sihteerin ja assistentin tehtävissä toimiville henkilöille, jotka haluavat päivittää omaa osaamistaan ja organisaation sihteeripalveluja.

Haku koulutukseen
18.1.2018 - 31.5.2018

Hae koulutukseen täyttämällä lomake.

Koulutukseen on jatkuva haku.

Opiskelijavalinta

Hakijaan ollaan yhteydessä sähköpostilla tai puhelimitse.

Edellytyksenä valinnalle on, että hakijalla on joko alan työpaikka tai mahdollisuus saada alalta työssäoppimis- tai harjoittelupaikka.

Koulutusaika
5.2.2018 - 31.12.2018

Opintojen aloitus joustavasti kevään 2018 aikana.

Lähiopetusta keskimäärin 1-2 iltana viikossa klo 17.30 - 20.30.

Koulutus toteutetaan joustavasti ja käytännönläheisesti monimuoto-opiskeluna työn ohessa.

Koulutuksen sisältö

Tutkinto koostuu kaikille pakollisesta tutkinnon osasta: sihteerinä toimiminen ja yhdestä valinnaisesta tutkinnon osasta: toimiston sihteerinä toimiminen tai taloushallinnon sihteerinä toimiminen, myynti- ja markkinointipalvelujen sihteerinä toimiminen.

Tutkinto voidaan suorittaa myös ilman valmistavaa koulutusta, mikäli hakijalla on jo tarvittava osaaminen.

Valmistavan koulutuksen tarjonnasta valitaan oman suunnitelman mukaisesti:

Toimintaympäristö ja työyhteisötaidot

  • Toimintaympäristön tuntemus ja lainsäädäntö
  • Työryhmissä toimiminen
  • Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
  • Asiakaspalvelun kielet (englanti ja ruotsi)

Tieto- ja viestintätekniikkataidot

  • MS Office -ohjelmien käyttö
  • Työelämän viestintä ja asiakirjahallinto

Toimistopalvelut

  • Tapahtumien ja matkojen järjestäminen
  • Tilaus- ja hankintaprosessin hoitaminen

Myynti ja markkinointi

  • Myynnin ja markkinoinnin säädökset
  • Asiakkuuksien hoito
  • Markkinointiviestinnän muodot

Taloushallinto

  • Kirjanpidon perusteet ja raportointi
  • Laskutuksen ja myyntireskontran hoitaminen
  • Ostoreskontran ja maksuliikenteen hoitaminen

Kehittämistyön suunnittelu ja toteutus

Hinta

300 euroa.

Koulutus kuuluu ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuusjärjestelmän piiriin.

Lisätietoja antaa

Paula Kataja, paula.kataja(at)omnia.fi, p. 046 850 8058

Muuta tietoa

Opiskelijamaksua ei palauteta, mikäli opiskelija keskeyttää opiskelunsa.

Opiskelumaksusta peritään 50% koulutuksen hinnasta, mikäli peruutus tehdään kaksi viikkoa ennen koulutuksen alkua tai sen jälkeen tai opiskelupaikan vastaanottanut eroaa kuukauden kuluessa opintojen alkamisesta.

Tämän jälkeen tehdyistä eroista peritään koko opiskelumaksu. Opiskelun keskeytyksestä, erosta tai aloituksen siirtämisestä on ilmoitettava lomakkeella, joka löytyy Omnian nettisivuilta: aikuisopiskelijalle > oppaat ja lomakkeet.

Muutokset mahdollisia.