Hyppää pääsisältöön
Koronaohjeet Omniassa

Työvoimakoulutus vei musiikin pyörteistä elokuvien maailmaan

Blogi | 27.09.2021
Pyry Hanski on opiskellut Metropolia ammattikorkeakoulussa kulttuurituottajaksi ja ollut toteuttamassa lukuisia eri kokoisia tapahtumia. Kun korona pysäytti tapahtuma-alan, myös Hanski jäi ilman työtä. Helsingin Sanomista hän löysi Film Skills -työvoimakoulutuksen, joka vei hänet uudelle uralle. Täyspitkän elokuvan tuotantoassistenttina Hanski pystyy hyödyntämään aiemmin hankkimaansa osaamista tapahtumatuotannossa.
Pyry Hanski katsoo kameraan. Hänellä on pitkät, ruskeat hiukset ja parta.
Pyry Hanski hyötyy työssään tuotantoassistenttina tapahtumatuotannoissa keräämästään työkokemuksesta. Kuvaaja: Fredrik Lindberg / Frede Photography

Kun Pyry Hanskin työsuhde Helsingin juhlaviikoilla päättyi syyskuussa 2020, jäi hän monen tapahtuma-alan ammattilaisen tavoin työttömäksi.  Alkuvuodesta 2021 Hanski huomasi Helsingin Sanomissa artikkelin, joka käsitteli Omnian Film Skills -työvoimakoulutusta.

"Olin tehnyt joitain keikkoja, joita siinä tilanteessa pystyin tekemään, mutta pääsääntöisesti olin työttömänä. Ajattelin, että haetaan nyt sitten tuonne koulutukseen ja testataan, että olisiko minusta sinne", Hanski kertoo.

 
Suomessa on pulaa elokuva- ja tv-alan osaajista, sillä Suomesta tuli koronan myötä houkutteleva kohde isoille tuotannoille. Lisäksi suoratoistopalveluiden määrän kasvu on kasvattanut myös suomalaisten tuotantojen määrää. Omnian Film Skills -työvoimakoulutuksella pyritään turvaamaan osaavan työvoiman löytyminen Suomesta.

Kirjalliset tehtävät auttoivat hahmottamaan tuotantojen laajuutta ja eri työtehtäviä

Elokuva- ja tv-tuotannot olivat Hanskille aivan uusi maailma, mutta etenkin musiikkitapahtumien tuotannoista hänellä oli runsaasti työkokemusta.
– Film Skillsin haastattelussa tuli hyvin selväksi, ja itsekin asiaa pohdin, että samanlaista tuotannon hallintaa ja asioiden järjestämistä se on sekä tapahtumatuotannossa että leffa-tv-puolella.
Työvoimakoulutus alkoi maaliskuussa ja päättyi kesäkuussa. Vielä keväällä koulutus jouduttiin järjestämään täysin etänä, joten käytännön työtä kameran varressa Hanski ei päässyt harjoittelemaan. Kirjalliset tehtävät avasivat kuitenkin hyvin tuotantojen maailmaa ja auttoivat ymmärtämään, kuinka suuresta kokonaisuudesta elokuvan tekemisessä on kyse.


"Istuimme Teamsissa ison osa koulutuksesta. Aiheeseen olisi päässyt varmasti syvemmälle, jos olisimme olleet fyysisesti paikan päällä tekemässä ja kuuntelemassa. Koska ala ei kuitenkaan ollut itselleni täysin tuttu, tuli esimerkiksi työnimikkeitä läpikäydessä uutta asiaa", Hanski kertoo.
 
Tehtävät olivat videoihin pohjautuvia analysointitehtäviä ja käsikirjoitustehtäviä. Lyhytelokuvan pohjalta osallistujat tekivät kuvalistan, johon listattiin jokaisessa otoksessa käytetty kuvakoko ja tekniikat. Ryhmätyössä osallistujat pääsivät puolestaan sukeltamaan James Bondin maailmaan.

"Skyfall-leffasta meidän piti tehdä muutamasta kohtauksesta purku, että mitä kaikkea kuvauksia varten on tehty", Hanski kertoo.

Erilaisista analysointitehtävistä oli hyötyä, sillä se havainnollisti sen, kuinka paljon erilaisia asioita tulee ottaa huomioon elokuvatuotannossa yhdenkin kohtauksen kuvauksissa.

Työharjoittelusta jäi käteen työsopimus ja paikka kokopitkän elokuvan tuotannossa

Koulutukseen kuului 1,5 kuukautta pitkä työelämässä oppimisen jakso, jonka kautta Hanski löysi itselleen työpaikan. 

"Tein harjoittelun tuotantoyhtiö Funfarissa. Harjoittelu loppui samaan aikaan kuin koulutus. Harjoittelun päätteeksi lyötiin työsopimus pöydälle ja kysyttiin, että haluanko jäädä töihin. Olen ollut heinäkuusta asti työsuhteessa Funfarille", Hanski kertoo hymyillen.

"Koulutuksen myötä pääsin tutustumaan Funfarin tuottajaan Vierimaan Timoon ja sitä kautta ihan oikeisiin töihin alalle", Hanski kuvailee koulutuksen mahdollistamaa verkostoitumista.

Funfarin kautta Hanski työllistyi myös Film Service Finlandille, josta on ihmisiä töissä Funfarilla ja tekee nyt töitä molemmille tuotantoyhtiöille.

Loppuvuoden Hanski työskentelee pääsääntöisesti kokopitkän elokuvan tuotannossa. Tuotantoassistenttina hänen työtehtävänsä ovat vaihtelevia. Kun jollain tuotannon osastolla, esimerkiksi lavastuksessa tai puvustuksessa, tarvitaan apua eikä aika riitä, kutsutaan Hanski paikalle. Hän hoitaa käytännön asioita, kuten autojen vuokraamista tai infopaketin kirjoittamisen työryhmälle. Kun kuvaukset alkavat hän on mukana kuvauksissa.

Rankan korona-ajan ja työttömyyden jälkeen kiireiseen työtahtiin on ollut totuttelemista.

"Koko korona-aika on ollut taistelua. On hämmentävää olla ensin puoli vuotta ilman mitään ja nyt sitten viimeiset puoli vuotta on ollut kauheasti kaikkea. Siinä koittaa vain pysyä perässä, mutta se on positiivinen ongelma", Hanski naurahtaa.

Teksti: Milla Granlund

Takaisin ylös
Tagit:
Työtä ja tulevaisuutta
Ammattitaito
Työelämäyhteistyö
Työllisyys