Hyppää pääsisältöön
Koronaohjeet Omniassa

Taidegrafiikan tassunjälkiä

Blogi | 13.08.2021
Taiteilijan hiilijalanjälki on melkoinen, niin sanotaan, taiteen harrastajan hiilijalanjälki tuskin on sirompaa kokoa. Taidegraafikon hiilijalanjälki hipookin jo jättiläisen anturan kokoluokkaa.
Susanna Suikkarin grafiikkaa
Grafiikan työvälineitä ja kuvia

Muutamien kymmenien vuosien aikana taidegrafiikan, erityisesti metalligrafiikan menetelmät ovat onneksi kehittyneet taiteen tekijää ja luontoa kuormittavista tekijöistä vähemmän haitalliseen suuntaan muokaten myös harrastuspiireissä turvallisemmat ja vähemmän kuormittavat työskentelytavat.

Muistan vielä aikaa, kun grafiikan työpajan oven avattuani vastaan tulvahti grafiikan pohjusteiden, mehiläisvahan, asfaltin, tärpätin ja muiden liuottimien sekalainen tuoksuseinämä, joka tavallaan on vieläkin koukuttavan herkullinen yhdistelmä muistilokeroiden uumenissa. Nyt kun työpajan oven avaa, vastaan leijailee sitruunainen-, metsäinen- tai kukkaispesuainetuoksu, vain taka-alalla jonkin verran metallista makua, joskus mukana ehkä hieman härskiintyneen ruokaöljyn ja etikan kevyttä tuulahdusta. Kaiken kaikkiaan ilmanlaatu grafiikanpajoilla on kuitenkin parantunut selvästi. Päänsärkykin työpäivän jälkeen on poissa.

Metalligrafiikassa putsataan, putsataan ja taas putsataan, jotta pohjusteaineet tarttuvat hyvin ja kestävät jatkokäsittelyn. Raskaat teolliset liuottimet pesuaineina on korvattu yleispesuaineella, astianpesuaineella, mäntysuovalla ja rypsiöljyllä. Painovärin poistamiseen pois laatoilta käytetään rypsiöljyä ja mäntysuopaa, joskus hieman lamppuöljyä. Värin jämähtäminen laatalle vaatii joskus järeämpiä puhdistusaineita, joten on parasta muistaa puhdistaa laatat heti vedostuksen jälkeen.

Pohjusteaineita kehitellään jatkuvasti sopeutumaan ympäristön ja käyttäjien vaatimaan tasoon, etsitään uusia, vähemmän haitallisia yhdistelmiä jotka kuitenkin kestävät metalligrafiikan menetelmien käsittelyä. Pohjusteiden poistamisessa laatoilta harvoin enää täytyy turvautua muihin liuottimiin kuin pesusoodaan tai tilkkaan sinolia. Vaikka pesuaineet ovat syrjäyttäneet liuottimet, täytyy muistaa suojautua hyvin myös niiltä. Pesuaineet heikentävät ihon omaa suojakerrosta, joten on muistettava käyttää suojahanskoja. Ympäristöä pyritään suojelemaan kaikin tavoin kanisteroimalla huuhteluvedet ja keräämällä ongelmajätteet ja päästöjä sisältävät nesteet, sekä toimittamalla ne loppuun käytettyä, asiallisiin keräyspisteisiin tuhottavaksi.

Myös painovärit muuntuvat ajan saatossa. Painovärien haitallisten aineiden pitoisuuksia on pyritty vähentämään ja se aiheuttaa joidenkin värien kohdalla värimuunnoksia ja värin intensiteetin vaihtelua. Joskus sitä harmittelee suosikkivärinsä katoamista markkinoilta, mutta tavallaan sen kyllä ymmärtää, ja ehkä olikin jo aika uudistaa omaa väripalettiaan.

 

Grafiikan työvälineitä ja sabluunoita
Grafiikan työvälineitä ja sabluunoita

Kierrätys on yleistä grafiikanpajalla. Joka kodin “rätei ja lumpui” otetaan ilolla vastaan ja niitä käytetään useampaan kertaan laattojen puhdistuksessa. Vanhat sanomalehdet käytetään suojapaperina. Makulatuuripaperi (sanomalehtipainon jämäpaperi) vedospaperin kuivauksessa kestää hyvin kerrasta toiseen, kunhan ne muistaa kuivattaa välillä, etteivät pääse homehtumaan. Makulatuuri kulkee monen työpisteen kautta, mm. hätäapukoevedospaperina, siirtopaperina, aluspaperina, kuivauspaperina, suttupaperina ja suojapaperina ennen poistoa. Puhtaat vanhat lakanat ja tyynyliinat voidaan käyttää myös vedospaperien kuivatuksessa. Ne pestään aina välillä.

Käytöstä poistuneet lakikirjat (Suomen laki) käytetään tarkkaan: kannet käytetään leikkuualustana ja painavaa asiaa sisältävät, lähes silkkipaperin kaltaiset sivut toimivat värin loppupyyhinnässä laatalta, silkkipaperin korvikkeena. Myös vanhat puhelinluettelot ja aikataulukirjat käytetään kannesta kanteen. Ylimääräinen painoväri voidaan kerätä vedostuspäivän jälkeen talteen pieneen purkkiin ja jonkin ajan kuluttua purkista löytyy “mysteeriväri”, yllätyssekoitus vähän kaikesta, yleensä kaunis harmaanvihreä tai retroruskea. Tyhjät, huuhdotut maito- ja mehupurkit käytetään värin sekoituspaletteina ja ne toimivat myös painolaattamateriaalina kartonkigrafiikassa (Tetra Pak printing). Muropakkaukset, elintarvikkeiden pahvipakkaukset kuten valmiskeittojen suojakääreet, voidaan käyttää mainiosti myös kartonkigrafiikan laattamateriaaliksi. Ohut mainoskartonki on helppo leikata ihan mihin muotoon tahansa, aina ei painolaatan tarvitse olla kallis ja suorakaiteen muotoinen.

Kun on harrastanut taidegrafiikkaa muutaman vuoden, alkaa lipaston laatikkoon kertyä koevedoksia vino pino. Opintoryhmissä olemme aina välillä ottaneet esiin sellaisen menetelmän, jolla voidaan hyötykäyttää koevedoksia tai jatkaa teosta olemassa olevia vedoksia muokkaamalla tai uutta lisäämällä. Näin saadaan rohkeasti mappi Ö:n lähes unhoitettuihin teoksiin uutta eloa ja intoa.

Taidegrafiikan opettajan työtehtävissä monesti mietin, voiko tämän käyttää uudelleen?

Teksti ja kuvat: Susanna Suikkari-Wein, taidegrafiikan tuntiopettaja

Takaisin ylös
Tagit:
Oppia ja iloa
Kestävä kehitys
Kulttuuritoiminta
Taide ja käsityöt