Hyppää pääsisältöön

Miten käyttää uutta teknologiaa opetuksessa

Blogi | 16.06.2022
Kuka ei haluaisi kokeilla jotain uutta, heittäytyä taas lapseksi ja alkaa leikkiä uudella lelulla? Kun Omnian MakerSpace on ”aikuisten leikkipaikka”, MaFEA-hanke mahdollistaa leikkimaiseman siirtymisen luokkaan. Mitä lisäarvoa voisi tarjota uuden teknologian käyttäminen opetuksessa?
Joukko ihmisiä seisoo Helsinki-kyltin edessä.

Making Future Education Accessible eli MaFEA-hankkeen opettajat Belgiasta, Portugalista, Alankomaista, Virosta ja Suomesta kokoontuivat 11.–13.5.2022 Omniaan. Seminaarin tarkoituksena oli tutustua keskenään, jakaa osaamista ja uuden tekniikan käyttökokemuksia.

Joukko ihmisiä seisoo lilan seinän edessä pitämässä puheenvuoroa.

Belgialan delegaatio Omnia Makerspacessa.

MaFEA-hankkeen päätavoitteena on tarjota pedagogisia mahdollisuuksia, esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä uusien teknologioiden soveltamisesta kaikille ammatillisen koulutuksen opettajille ja opiskelijoille.

Opetus- ja koulutusmenetelmien nykyaikaistaminen nostaa ammatillisen koulutuksen laatua, varmistaa hyvän vuorovaikutuksen ammatillisen koulutuksen ja työmarkkinoiden välillä, tukee digitaalista ja osallistavaa koulutusta sekä elinikäistä oppimista viidessä kumppanimaassa. 

Kokeilussa olevia työkaluja (Pico Neo 3 Pro, Met Quest 2, Hololens 2, Zappar, Lego Spike Prime ja Thinglink) vaihdetaan noin kolmen vuoden aikana kumppanimaiden välillä kolmesti, jotta mahdollisimman moni opettaja pääsisi niitä itse testaamaan.

Henkilö pitää puheenvuoroa lilan seinän edessä.

Ravintola- ja catering-alan opettaja Oona Haapakorpi puhumassa Omnia Makerspacessa.

Uutta teknologiaa on tarkoitus käyttää opetuksessa eri aloilla, ainakin liiketaloudessa, tekniikassa, IT-alalla sekä sosiaali- ja terveysalalla. Opettajat kokoavat käyttökokemuksistaan välineiden käyttöohjeet ja kuvaavat opetusmallit. Hankkeen verkkosivuille (mafea.eu) päivitetään uuden teknologian työkaluja ja hankkeessa kokeilussa olevien välineiden käyttöohjeita.

Osallistujat pitivät ensimmäisen hankeseminaarin tärkeämpänä antina toisilta oppimista ja osaamisen jakamista. Koska kyseessä on kansainvälinen hanke, päästään tutustumaan viiden kumppanimaan koulutusjärjestelmään ja opetuksen arkeen, mutta myös kurkistamaan kaupunkiin ja kulttuuriin.

Teksti: Sirje Hassinen, kansainvälisten asioiden asiantuntija

Takaisin ylös
Tagit:
Kehittäminen Omniassa
Digitalisaatio
Kansainvälisyys
Oppimisympäristöt