Hyppää pääsisältöön

Mehiläinen ja Omnia: koulutusratkaisuja yhdessä kehittäen

Blogi | 22.06.2021
Mehiläisen henkilökohtaiset avustajat ovat monelle korvaamaton apu arjessa.
""

Omnian kanssa yhdessä räätälöity henkilökohtaisen avun koulutus on esimerkki kumppanuudesta, joka perustuu yhteisiin tavoitteisiin ja molemmille organisaatioille ominaiseen kokeilukulttuuriin.

Vaikka henkilökohtainen apu ei ole pääsääntöisesti hoivaa, huolenpitoa tai valvontaa, avustaja tarvitsee työssään monipuolista osaamista.

“Henkilökohtaisen avun palvelun parissa on yhä enemmän asiakkaita, joilla avuntarpeet ovat hyvin kokonaisvaltaisia. Lähdimme yhdessä Omnian kanssa pohtimaan, millainen koulutuskokonaisuus parhaiten tukisi tässä työssä kehittymistä”, taustoittaa resurssipäällikkö Reetta-Maija Koskinen Kotipalvelu Mehiläiseltä.

Kotipalvelu Mehiläisessä työskentelee yli 1 500 henkilökohtaista avustajaa eri puolilla Suomea. Avustajalta ei edellytetä hoitoalan tutkintoa, ja moni hakeutuukin työhön esimerkiksi opiskeluaikana. Koulutukset nähdään Mehiläisellä mahdollisuutena sitouttaa henkilökohtaiset avustajat tekemään arvokasta työtä tuttujen asiakkaiden kanssa pidempään.

Yhteisenä tavoitteena löytää uusia osaajia alalle

Mehiläinen ja Omnia jakavat yhteisen huolen työntekijöiden riittävyydestä hoiva-alalla laajemminkin: työvoiman tarve hoiva-alalla kasvaa, ja työntekijöitä on vaikea saada. Henkilökohtaisen avun koulutus voi avata urapolun myös muihin tehtäviin hoiva-alalle.

Palvelujohtaja Toni Haapamäki Kotipalvelu Mehiläiseltä näkee, että laadukkaan koulutuksen tarjoaminen lisää kiinnostusta ja imua avustajien tehtäviin.

“Kun tarjoamme henkilökohtaisille avustajille koulutusta, he viihtyvät ja voivat työssään hyvin. Mahdollisuus kouluttautua nostaa myös työn arvostusta ja tunnettuutta”, Haapamäki sanoo.

Koskinen kiittää omnialaisia joustavuudesta. Mehiläisen ja Omnian yhteistyötä kuvaa aktiivisen tekemisen ja kehittämisen kulttuuri.

“Parasta on, että agenda ja tahtotila ovat meillä kaikilla samat. Pyrkimys laatuun on myös tärkeä yhteinen tekijä, sillä me haluamme tyytyväiset työntekijät ja Omnia haluaa tyytyväiset opiskelijat ja asiakkaan”, Koskinen summaa.

Koulutuskumppanin osaamista tarvitaan

Haapamäki arvostaa koulutuskumppanissa ratkaisukeskeistä asennetta.

“Omnian asiantuntijat ymmärtävät työnantajan ja työelämän realiteetit. Me voimme tuoda huoliamme esiin ja niihin etsimme yhdessä meille sopivia ratkaisuja. Esimerkiksi henkilökohtaisen avun koulutuksissa pääsimme nopeasti pilotoinnin jälkeen kehittämään valtakunnallisen mallin, jossa valtaosa koulutuksesta toteutetaan verkko-oppimisympäristössä.”

Näin syntyi malli, josta opiskelijat, Mehiläisen henkilökohtaiset avustajat, ovat antaneet kosolti kiitosta.

“Koulutuksen parasta antia opiskelijoille on opintosisältöjen ohella ollut yhteisöllisyys. Henkilökohtainen avustaja työskentelee yksin, ja tämä koulutus on tuonut oppijoille työyhteisön lähelle sekä mahdollistanut dialogin ja toisilta oppimisen. Koulutuksesta saamiemme kokemusten myötä olemme ideoineet avustajillemme myös täysin uuden yhteisöllisyyttä tukevan konseptin”, Koskinen iloitsee.

Mehiläinen ja Omnia tekevät osaamisen kehittämiseen liittyvää yhteistyötä laajasti sekä Mehiläisen koti- että hoivapalveluissa. Käynnissä ja suunnitteilla on useita koulutuksia ja valmennuksia. Mehiläinen hyödyntää myös mahdollisuuksia rekrytoida osaajia esimerkiksi erilaisissa Omnian tilaisuuksissa ja saa Omnian opiskelijoita työelämässä oppimisen jaksoille.

Kiinnostuitko? Kysy lisää koulutuskumppanuudesta.
Omnian yrityspalvelut
Takaisin ylös
Tagit:
Työtä ja tulevaisuutta
Työelämäyhteistyö