Hyppää pääsisältöön

Arwa löysi Tiistilän koululta kaipaamansa yhteisön ja opetuksen

Blogi | 24.11.2021
Tiistilän koululla kokoontuu neljä kertaa viikossa joukko äitejä, jotka ovat kuin samaa perhettä. Vanhemmat mukaan kouluun -toiminnassa vanhemmat oppivat kieltä ja saavat tärkeää tietoa suomalaisesta työelämästä, kulttuurista sekä varhaiskasvatus- ja koulujärjestelmästä. Opetus tapahtuu osittain osana peruskoulun alimpien luokkien opetusta.
Joukko eri etnisen taustan ihmisiä hiekkarannalla. Kaikilla on päällään lämpimät ulkovaatteet. Ihmiset ovat asettuneet kahteen riviin ja katsovat kameraan.
Kieltä opitaan myös luokkahuoneen ulkopuolella. Ryhmä tutustui suomalaiseen luontoon Matinkylän rannalla.

Yksi Vanhemmat mukaan kouluun -toiminnan osallistujista on Jordaniasta kotoisin oleva Arwa Al-Mahrouq. Hän muutti miehensä kanssa Suomeen koronapandemian ollessa pahimmillaan. Suomessa Arwa sai esikoisensa. Hänellä ei ollut Suomessa tukiverkkoa ja Omnian kurssin avulla hän löysi itselleen yhteisön.

"Kaipasin sosiaalisia kontakteja. Halusin ystäviä, joiden kanssa jutella ja muita äitejä, joilta kysyä äitiydestä. Lyhyessä ajassa meistä tuli tiivis yhteisö, vaikka olemmekin eri kulttuureista ja puhumme eri kieliä. Aiomme pitää yhteyttä myös kurssin jälkeen", Arwa kertoo.

Jo lyhyessä ajassa toiminnasta on saatu positiivisia kokemuksia. Toiminta on vahvistanut osallistujien toimijuutta ja osallisuutta. Tällä on suuri vaikutus kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

"Olemme kaikki äitejä, jotka eivät halua jättää lastaan päiväkotiin, mutta ovat halukkaita oppimaan suomea. Kurssi on suunniteltu juuri meidän tarpeisiimme", kun lapset voi ottaa mukaan, Arwa kuvailee ryhmää.

Opettaja katsoo osallistujan kanssa paperia. He seisovat pöydän vieressä. Pöydän ääressä istuu henkilö, joka katsoo kahta muuta ihmistä. Lattialla ja pöydällä on leluja.
Lapset ovat vanhempiensa mukana iltapäivän opetuksessa.

Tieto suomalaisista päiväkodeista rohkaisi jättämään lapsen hoitoon

Päivä Tiistilän koululla alkaa kello 8.45 ja päättyy kello 13.00. Hoitoa tarvitsevat lapset ovat lapsiparkissa aamupäivän opetuksen ajan. Silloin vanhemmat osallistuvat valmistavan luokan ja 1.–3. luokkalaisten suomen kielen, matematiikan ja muiden peruskoulun aineiden opetukseen. Opetus on alakoulun opetusohjelman mukaista ja vanhemmat seuraavat sitä sivusta samalla oppien itsekin. Iltapäivällä vanhemmilla on omassa ryhmässä S2-opetusta sekä yhteiskunta- ja työelämätietoa. Tällöin lapset ovat vanhempiensa kanssa tunnilla.

Lastenhoidosta vastaavat Omnian lähihoitajaopiskelijat. Arwalle yksivuotiaan lapsen jättäminen hoitoon oli aluksi pelottavaa, mutta lyhyt hoitoaika madalsi kynnystä. Myös ryhmälle pidetty yksityiskohtainen esittely suomalaisesta päivähoidosta auttoi.

"Olin ajatellut, että en jätä lastani hoitoon ennen kuin hän on kaksivuotias. Kuitenkin tämä lyhyt aika on antanut minulle rohkeutta miettiä, että miksi ei. Se ei ollut helppoa, mutta on ollut hyväksi meille molemmille", Arwa kertoo.

Äiti istuu lattialla ja laittaa yksivuotiaan lapsen hiuksia korvan taakse samalla, kun lapsi on ottamassa askelta eteenpäin.. Takana näkyy pyörätuolissa istuvan henkilön jalat.
Arwa yksivuotiaan lapsensa kanssa vanhainkodissa.

Tavoitteena on löytää jokaiselle oikea jatkopolku

Toiminnassa keskeistä on suomen kielen oppiminen, joka on tärkeää jatkon kannalta. Osalla osallistujista on yhteinen äidinkieli, mutta kurssilla pyritään puhumaan vain suomea.

"Kaikkien osallistujien suomen kielen taito ei ole samalla tasolla, ja me opiskelemme kaikki samassa ryhmässä. Toimimme harmoniassa ja pyrimme parhaamme mukaan auttamaan toisiamme. Opettajamme on mieletön. Hän selittää asiat mahdollisimman yksinkertaisesti ja osaa tulla jokaisen tasolle", Arwa kuvailee.

Tiistilän koululla ryhmä on maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Torstaisin on vapaata ja tiistaisin ollaan Matinkylän Naapuruustalolla, jossa on aamupäivisin suomen kielen opetusta ja käsitellään yhteiskuntaan liittyviä teemoja. Tiistai-iltapäivisin ryhmä käy erilaisilla retkillä, kuten tutustumassa nähtävyyksiin ja liikkumassa luonnossa. Ryhmä on syksyn aikana tutustunut Omnian koulutusmahdollisuuksiin avoimien ovien päivänä sekä käynyt esimerkiksi Glimsin talomuseossa ja Ison Omenan kirjastossa. Tiedossa on vielä ainakin tutustumista Me-talossa toimivan Niceheartsin toimintaan sekä vierailu Työllisyys Espooseen, jossa ryhmä saa tietoa työnhaun aloittamisesta.

"Samalla kun liikumme kaupungilla, opettelemme kieltä. Kerran kävimme vanhainkodissa. Vanhukset olivat ihania. Lapseni oli mukana ja he olivat niin iloisia, kun näkivät hänet", Arwa kertoo.

Jokaiselle osallistujalle tehdään kurssin aikana yksilöllinen jatkosuunnitelma. Osallistujat lähtevät työkokeiluun, siirtyvät Omnian Maahanmuuttajien osaamiskeskus OSKEn asiakkaiksi tai heille etsitään jokin muu sopiva jatkopolku. Samalla S2-opetus jatkuu yhtenä päivänä viikossa. Jotta arki olisi sujuvaa, autetaan osallistujia tarvittaessa hoitopaikan hakemisessa. 

"Olen ihminen, joka rakastaa kieliä. Haluan jatkaa suomen kielen opiskelemista ja olla siinä hyvä", Arwa pohtii tulevaisuutta.
  
"Minulle kurssi on täydellinen. Halusin opettajan, joka opettaa minulle suomea kirjain kirjaimelta ja sen sain", Arwa summaa.

Vanhemmat mukaan -toiminta käynnistyi Vantaalla 2018. Toiminta on laajentunut kuuteen kouluun Vantaalla. Espoon pilottiryhmän toiminta käynnistyi OKM:n jatkuvan oppimisen hankerahoituksella lokakuussa 2021. Ryhmässä on yhdeksän äitiä, jotka ovat kotoisin Albaniasta, Irakista, Jordaniasta, Syyriasta, Kosovosta, Somaliasta ja Pakistanista. Toiminnassa on mukana kaksi osa-aikaista uraohjaajaa ja S2-tuntiopettaja, jotka tekevät tiivistä yhteistyötä ryhmän ohjaamisessa. Lisäksi uraohjaajilla on yksilötapaamisia ryhmäläisten kanssa. Mukana toiminnassa ovat Omnian työväenopisto, uraohjauspalvelut ja sosiaali- ja terveysalan ammatillinen koulutus sekä Espoon Tiistilän koulu.

Teksti: Milla Granlund
Kuvat: Meri Keskisarja

Following frame contains a video
OSKEn asiakas Hodan kertoo, millaista apua hän sai Osaamiskeskuksesta ja kuinka varhaiskasvatus mahdollistaa oman osaamisen kehittämisen.
Tarvitsetko tukea opintojen tai työelämään siirtymisen suunnitteluun?
Tutustu Omnian palveluihin maahanmuuttajille
Takaisin ylös
Tagit:
Työtä ja tulevaisuutta
Monikulttuurisuus
Oppimisympäristöt
Työllisyys